Dimmra e27/e14 Led med äldre dimmer

13 aug 2016 06:47 #1 av Johan
Hej!
Jag undrar hur ni brukar göra när ni hamnar situationen som rubriken lyder.
Har hört att det ska finnas en bottenlast som höjer effekten på kretsen men har ej funnit någon.
Hur brukar ni göra?

Service elektriker på Bravida, Halmstad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2016 06:56 #2 av müssli
Jag brukar tala om för kunden att deras gamla dimmer inte fungerar med LED och erbjuda dem att köpa en som fungerar istället. Det känns som att en bottenlast motverkar hela iden med LED som ska vara så energisnål som möjligt.

13 aug 2016 07:48 #3 av Marcus
Bottenlast E1363086, E1377055.

20 aug 2016 16:35 #4 av Johan
Är det någon som provat den eltako bottenlasten som Marcus tipsar om?
Enligt killen jag pratade med från eltako så rekomenderade han mig att inte använda den. Han sa inte varför dock..

Service elektriker på Bravida, Halmstad

22 aug 2016 12:21 - 22 aug 2016 12:22 #5 av Jonas
Dimmer och lösa ljuskällor LED är knepigt... Philips har en lista där de empiriskt provat olika dimmer med deras ljuskällor och det är blandat om det fungerar eller inte och med hur många ljuskällor i så fall.

Tror jag har sett något motsvarande från Schnedier där de testat vilka ljuskällor som fungerar med deras dimmer.

Felen kan vara att det flimrar, blinkar, slocknar. Men ett av de vanligaste felen är att den helt enkelt inte dimrar så mycket.

Finns särskilda dimmer för just LED. Har en sådan hemma på prov som dimrar 6st spottar av märket Philips. men den flimrade/blinkade en del i vissa lägen, särskilt i början men nu efter ett tag har det faktiskt blivit bättre.

Att lägga en bottenlast är oerhört onödigt. Du får ett litet element som ligger och drar ström och kostar pengar utan att ge något alls. Orsaken är förstås att LED har för låg effekt för dimmern. Men om det fungerar eller inte är säkert lite lotto. Dvs fungerar bland och ibland inte. Som med nya dimmer och ljuskällor.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

23 aug 2016 20:22 #6 av Niklas
Tycker eltakos dimmerpuck EUD61NPN-UC fungerat riktigt bra (har visserligen bara kört Philips LED-spottar)
Synd bara att de inte uppdaterat sin tabell på ett tag
http://www.eltako.com/dimningskurvor/led_sw.pdf

Sidan laddades på: 0.122 sekunder