Överbelasta drivdon led

28 mar 2016 17:26 #1 av Mikael Thorshag
Jag skulle vilja använda ett specifikt drivdon med push-dim 700mA för att driva 5st 6.8W led armaturer.
Det står 700mA 30W, om jag kör mina 5 armaturer kommer jag överbelasta drivdonet med 13%.
Är rätt säker på att det kommer funka, men vad är riskerna med det, kommer drivdonet att gå sönder fortare, eller är det konstruerade för en viss överbelastning?
Någon som vet och har lite koll på detta vore tacksamt.
Jag vill hälst inte behöva gå upp i storlek på drivdon pga platsbrist b.l.a.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 mar 2016 18:34 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Överbelasta drivdon led
Det kan nog hända lite av varje.
Det finns liksom inget regelkrav eller så på hur drivdon ska uppföra sig utanför sin specifikation.

Så det kan nog vara allt ifrån att det går sönder (snabbt, eller efter lång tid), att det slocknar, börjar blinka eller något annat fuffens, eller att inget alls händer - det kan ju ev vara underspecat, eller till att det bara inte ger fullt ljus på LEDarna och inget annat.

Om du nämner exakt vilken drivdon det är så kanske, med vansinnigt mycket tur, någon annan har provat att driva det utanför spec och kan ge input.
(Och sen isåfall hoppas att den interna konstruktionen och dess komponenter inte har ändrats sen dess :))

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

28 mar 2016 18:45 #3 av Mikael Thorshag
Tänkte köra på ett don från Zebra som heter Z-push drivdon 30W E-79 807 51

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg