Eltako dosdimmer EUD61NPS-400W bekymmer.

21 sep 2014 20:54 #1 av Johan
Jag blir galen!

Har kopplat otaliga belysningar med eltakos dosdimmer, den utan nolla utan besvär.
Nu på tre olika ställen får jag samma problem.
Ett ställe har x3 1202 20W Hide-a-lite på deras 70W trafo puck som självklart ligger upp vid spottarna och detta går till brytaren där dosdimmern ligger bakom och ska styra detta.
Men när jag kopplat in allt som jag brukar, så funkar det inte!
När man släcker så glöder spottarna, när man tänder så går dem upp till max, och försöker man dimmra då så händer det nästan ingenting, det dimmras fruktansvärt långsamt.

Vf är fel?? Jag har testat lägga dosdimmern vid trafon, jag har testat tvinna FKn, jag har korsbytt med en eltako som jag vet funkar och även en splajdans ny.

Snälla hjälp! :tokig: :tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 21:04 #2 av Bengt-Göran
Hej
Det är inte så att du har deras nya LED du försöker koppla in:silly:

21 sep 2014 21:12 #3 av Johan
Nej, jag önskar att det var så. :unsure:

22 sep 2014 07:42 #4 av Torbjörn Forsman
Dimrar som klarar sig utan nolla brukar kunna bete sig underligt när man kopplar in vad som helst utom en rent resistiv last (typ glödlampa, halogenlampa eller värmeelement). Prova (tillfälligt) att lägga ett belastningsmotstånd, t ex en halogenlampa eller lödkolv på 50-200 W, parallellt med lasten och se om det fungerar bättre, det kan ju i så fall ge en del ledtrådar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

22 sep 2014 11:02 #5 av Johan
Nån som kan ge nåt e-nummer på nåt fint belastningsmotstånd som man kan använda?
Det känns som att det kan vara det som spökar, även om eltakon ska klara så lågt som 20W så tror jag att 40W som jag har i ett fall kan vara störelsekänsligt..?

22 sep 2014 14:34 #6 av Christopher
Hej Låter precis som att du råkat vända brytarna upp & ner, alltså fjädern blir åt fel håll, då händer detta fenomen,
Mvh
Följande användare sa tack: Patrick Savinainen

22 sep 2014 17:05 #7 av Johan
Hej Christopher, så var/är inte fallet. Dock var du väldigt nära! Tack så mycket.
Kan stänga tråden.

22 sep 2014 18:19 #8 av Mats Persson
Har du löst problemet? Du vill inte dela med dig av lösningen isåfall? :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

23 sep 2014 14:17 #9 av Christopher
Hur nära var det? Vart ju nyfiken på vad de var nu,

23 sep 2014 14:23 #10 av Alexander N
Växlat fas/push på dimmern?
Populäraste tråden just nu ;)

24 sep 2014 07:18 #11 av Johan
Ni är har nästan rätt båda två, det jag mitt klantarsle hade gjort är att på en 1pol/trapp brytare kopplat in tändtråden på den brytande delen på trapkopplingen, inte slutande.
Så tryckknappen var rätt monterad med fas på rätt ställe och fjäder på tändtrådsidan, fast fel utgång så att säga.
Nu har man lärt sig det och gör aldrig om det igen, tack för ledtrådarna kära kollegor! <3
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Richard, Christopher

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg