Långsiktig plan - Byte bransch

13 jan 2022 15:31 #1 av Johan Andersson
Hej,

Vilket fint forum ni har.

Jag arbetar idag som högre chef på ett fastighetsbolag, men har länge haft drömmar om att jobba i elbranschen på grund av mitt teknikintresse och att få använda både händer och hjärna.

Har försökt läsa mig till det mesta, men tycker det är en väldig soppa med alla behörigheter och krav samt vad som behövs och inte behövs.

Mitt mål till att börja med är att kunna starta upp ett eget företag och själv utföra arbeten åt privatkunder samt som UE till andra el- och byggföretag.

Det jag kommit fram till:
- ETG utbildning gör att jag kan börja jobba direkt som första-års montör utan lärlingstid och har då en utbildning på ca 1 år framför mig till att börja med.
- För att starta själva företaget krävs inte att jag har någon behörighet, men att utföra själva arbetet kräver behörighet.

Frågor:
- När kan jag/bör jag som tidigast starta det egna företaget?
- Vilka behörigheter krävs av mig för det som jag ovan nämnt?
- Kan jag senare studera andra inriktningar som t.ex. automation eller liknande och vilken behörighet krävs då i "botten"?

Som ni säkert förstår vill jag ha så kort väg som möjligt mellan studier-eget företag.

Mycket tacksam för svar på detta!

//Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2022 15:32 #2 av Johan Andersson
Glömde nämna att jag är in förstådd med att säkert måste jobba för någon för att samla erfarenhet. Både för att kunna göra bra arbeten i framtiden, men också för det krävs i någon behörighet?

14 jan 2022 06:52 - 14 jan 2022 12:05 #3 av Patrik
Angående auktorisationen så finns mycket att läsa på: www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/a...du-om-auktorisation/
Klicka bara vidare på praktisk erfarenhet mm så står det mycket där. Auktorisationen går att läsa på många olika sätt och hos olika utbildare.
Företagande har jag ingen erfarenhet av själv men det kan säkert någon annan svara på, det står rätt mkt i forumet om tips mm om man ska starta nytt. Men tror att du får räkna med en startsträcka på ca:5år med etg, praktiskerfarenhet, authorisation mm.

Jag bytte yrke till elektriker efter 10år inom annan branch, jag hade dock El-programmet från gymnasiet i grunden.

Lycka till!
Mvh Patrik

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg