Auktorisation B

22 nov 2018 07:20 - 22 nov 2018 07:21 #1 av douhua2233
Hej.

Jag funderar på att ansöka om auktorisation B

Jag har gått installations elektriker och har då kurserna för detta, även jobbat med service/tillverkning/installation av ställverk och dess komponenter i 4a år.

Jag hoppas det ska uppfylla kravet på 2års praktiskt utförande.

Jag försöker tyda reglerna kring B "behörighet".
Som jag förstår det handlar det typ om "allt" förutom att utgå från elcentral. Arbete på befintliga grupper ingår.

Det jag funderar på då är ifall man har en elcentral och en med AL drar kabel ut från centralen till en kopplingslåda brevid. Får jag då fortsätta från denna kopplingslåda?

Det jag tänker är att det då är jobb på befintliga grupper.
En fundering jag haft.

För visst får man tex dra kabel vidare från ett uttag och komplettera med fler inom samma grupp?

Mvh Jonny

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 12:31 - 22 nov 2018 12:35 #2 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Auktorisation B
Gå tillbaka till 2017:4

Elinstallationsarbeten på lågspännings-anläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär
1 att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
2 att fast ansluta elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen, samt
3 att koppla loss elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don och kablar.


"Som jag förstår det handlar det typ om "allt" förutom att utgå från elcentral. Arbete på befintliga grupper ingår."

Jag skulle inte säga allt rakt av utan det som ingår under 1 och 2 ovan MEN vad det skulle vara som inte ingår kan jag inte komma på just nu.


"Det jag funderar på då är ifall man har en elcentral och en med AL drar kabel ut från centralen till en kopplingslåda brevid. Får jag då fortsätta från denna kopplingslåda?"

Ja, enligt 1 och 2 ovan, det blir på en befintlig gruppledning.



"För visst får man tex dra kabel vidare från ett uttag och komplettera med fler inom samma grupp?"

Ja enligt 1 ovan, det blir på en befintlig gruppledning som du installerar uttag med tillhörande kablar.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 16:45 #3 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Auktorisation B
Jag är inte alls säker på att man får utöka en befintlig gruppledning med B-behörighet. Det är inte rimligt att det skulle vara tillåtet då det innefattar en ledningsdimensionering. Upplägget att låta en AL'are montera en dosa bredvid centralen tror jag definitivt inte faller i god jord. Då handlar det dessutom om en helt ny gruppledning som aldrig tagits i bruk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 18:43 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Auktorisation B
Såhär skriver ESV själva
www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/ny...on-vad-far-man-gora/

Det intressanta är att de i texten hänvisar till sin föreskrift ELSÄK-FS 2017:4 och skriver sen något annat i den löpande texten.

Elsäkerhetsverket i ett nötskal, de verkar helt oförmögna att följa Svensk lag och t.o.m sina egna föreskrifter.
Damen min har arbetat i statlig förvaltning i många år, för dem är det oerhört noga att följa lagen. Hon brukar också undra vad ESV håller på med när jag visar något exempel ibland.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 19:04 #5 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Auktorisation B
Jag hade givetvis inte läst deras tolkning av sin egen föreskrift. :smack: :smack: :smack:

Läser man texten i 2017:4 så kan man undra var de nu får in att det endast gäller reparation och texterna känns motstridig i sig själv och stämmer som Electrum säger inte med vad som står i deras föreskrift. :tokig: :klapp:

Du får "sätta upp och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar" och i nästa stycke att det bara gäller reparation och "dock inte ombyggnad eller utvidgning av en elanläggning" samt i förskriften "installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar"

Du får koppla loss och byta ett-till-ett är deras förklaring som jag ser det nu. Lika långa kabla, lika många uttag och armaturer med samma effekt som tidigare. :huh:

Varför inte skriva föreskriften rätt från början?

Frågan är hur det håller i rätten men de skulle väl troligen gå på ESV egen tolkning.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 19:13 - 22 nov 2018 19:14 #6 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Auktorisation B
Börjar jag bli senil nu eller fanns där inte åtminstone tidigare en begränsad behörighet där man fick arbeta och göra utökning i befintlig gruppledning. Ex sätta upp ett extra uttag eller en armatur.

Jag har ju haft "tillgång" till A-behörighet sedan jag var spermie så jag har inte funderat så mycket över de begränsade, så jag skall knipa käft om dessa framöver. :blush:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 19:15 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Auktorisation B

Mikael Malmgren skrev: Frågan är hur det håller i rätten men de skulle väl troligen gå på ESV egen tolkning.

Det är jag inte så säker på. Och ärligt talat tror jag att även ESV skulle fega och inte välja att dra det till rättslig prövning.

Ganska klart är att det som verkligen är tillåtet och/eller som rätten skulle bedöma, ligger någonstans mellan ESV's drakoniska tolkning i min länk och den väldigt vidlyftiga tolkningen att allt som man kan göra utan att lyfta kåpan på centralen är tillåtet. :huh:
Men detta är ju ett ganska stort spann ändå ... ;)

I vilket fall, juristerna i domstolarna är ju ofta läskunniga, och visar man på att i föreskriften ges det tillåtelse till att "installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar" så är det ju ganska tvärklart att en viss nyinstallation är tillåtet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2018 19:20 - 22 nov 2018 19:21 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Auktorisation B

Mikael Malmgren skrev: Börjar jag bli senil nu eller fanns där inte åtminstone tidigare en begränsad behörighet där man fick arbeta och göra utökning i befintlig gruppledning. Ex sätta upp ett extra uttag eller en armatur.

Jag har ju haft "tillgång" till A-behörighet sedan jag var spermie så jag har inte funderat så mycket över de begränsade, så jag skall knipa käft om dessa framöver. :blush:

Jag tror att du far efter förra versionen, elsak-2007-2
www.elsakerhetsverket.se/globalassets/fo...ter/elsak-2007-2.pdf

Där står det såhär istället:
Begränsade behörigheter
BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar. Behörigheten omfattar följande
- uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar
- fast anslutning och losskoppling av en maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.
BB2, gäller för vissa elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar . Behörigheten omfattar följande
- fast anslutning och losskoppling av en maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr, regler, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.
BB3, gäller för visst slag av arbeten efter bedömning av Elsäkerhetsverket i varje särskilt fall.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2018 23:48 #9 av stephgrey
Svar från stephgrey i ämnet Auktorisation B
Svaret på din fråga är nej.

1 att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
-Punkt 1 är ganska självklar. Du får flytta uttag, armaturer etc. samt även ansluta dem.

2 att fast ansluta elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen, samt
-Man pratar här om elektrisk utrustning. Maskiner etc. min tolkning är att du tex. Får fast ansluta en värmepanna etc.

3 att koppla loss elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don och kablar.
Denna punkt syftar till att du får koppla loss den gamla värmepannan innan du kopplar in den nya.

Förstår att tolkningar finns men, detta är min tolkning. Dessutom är Bo inne på det. För att göra som du tänker krävs kunskaper inom t.ex. Ledningsdimensionering. Jag är också tveksam till att din praktiska erfarenhet kommer ses som tillräckligt mångsidig för en behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2018 05:26 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Auktorisation B

JB skrev: Svaret på din fråga är nej.

1 att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
-Punkt 1 är ganska självklar. Du får flytta uttag, armaturer etc. samt även ansluta dem.

Tolkningar är ju spännande då de kan bli lite vad som helst.

Jag tycker ju att man möjligen kan tolka "installera" som att man får installera. Men det är ju bara jag det ... :)

Jag gör helt samma tolkning som dig över ordet "flytta".

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2018 08:34 - 27 nov 2018 08:35 #11 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Auktorisation B
Jag tycker det är oerhört intressant hur de uttrycker sig hos ELV

föreskriften säger
"att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar"

Finns en författningskommentar som lyder
"uppsättning och flyttning av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar"

i frågor och svar skrivs
"sätta upp och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar"

och tolkas av dem som i frågor och svar
"...begränsad B-auktorisation får utföra reparationsarbete i en befintlig gruppledning.."

Jag håller med Elektrum det är svårtolkat om man läser vad de skriver, tycker inte allas det är självklart, vad är en tolkning av installera.

Vad innebär flytta? Om jag flyttar ett uttag säg 10 m då kommer antagligen inte kabeln att räcka, ny ledningsdimensionering :S
Men å andra sidan så gällde det bara reparationsarbete och då får man bara flytta lite så du kan behålla tillhörande kabel? :S

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg