YH-utbildning i Nyköping, start 2016

07 aug 2016 10:26 #1 av Electrum
Hej hå.
Det var ju några fler medlemmar här på fluxio som skulle börja på
Elkrafttekniker
Elkonstruktör
Projektledare elteknik
på campus Nyköping nu i höst.

Jag startar en tråd här på forumet om dessa kurser. Där vi som går utbildningen kan dryfta saker och ting, samt att andra medlemmar kan ställa frågor och få svar, och kanske få lite allmän inblick.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2016 10:29 #2 av Electrum
Jag börjar med att fråga lite om vilka som har tänkt åka på introduktionen under helgen 20-21/8?

Den var väl frivillig?

Själv är jag osäker på hur jag ska göra. Man skulle iofs anmäla sig förra veckan ... :blush:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2016 18:47 #3 av Electrum
Jag har ett tvåbäddsrum med en ledig säng på Nyköpings vandrarhem lörd-sön 20-21/8 - introduktionshelgen, om det är någon som söker sovplats så går det PM'a mig.

Hela rummet kostade bara 400, så jag går inte i KK direkt, men om någon har trubbel att ordna sitt boende så går det att fixa.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2016 06:52 #4 av Electrum
Jag sitter och pluggar lite matte nu.
Tenta om en vecka.

För mig är denna matte inte svår, det känns mest som repetition av högstadiematte och de lättaste delarna jag själv läste på 4-årigt tekniskt gymnasium.
Men jag vet att de som "bara" gick elprogrammet, och kanske redan där stönade över matten och tyckte den var både jobbig och tråkig är orolig över denna mattekurs.

Jag går ju elkonstruktör, de som går elkraftsingenjör ska tydligen ha något värre mattekurs. Jag tror det är lite mer trig och ev lite komplexa talplanet eller räkning på både kartesiska koordinater såväl som polära och kanske räkning mellan dessa.
Tja jag vet ju inte riktigt, men det känns ju som en vettig fördjupning för de som ska räkna på växelström. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2017 17:13 #5 av Jürgen
Hur verkar det så långt? Har sneglat lite på både projektledare och elkonstruktör på campus nyköping. Funkar det bra att plugga samtidigt som man arbetar, eller känns det stressigt att hinna med vardagen? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2017 22:25 - 16 mar 2017 22:26 #6 av Electrum
Utbildningen löper i halvfart och är alltså tänkt att ta ca 20 timmar i veckan i anspråk.

Och det tycker jag nog att de lyckas ganska bra med att träffa. :)

För ämnen och saker som man inte redan har stor kännedom om så går det åt en hel del tid. Det sista vi hade var en CAD-kurs, som verkligen lätt kunde sluka 20 timmar i veckan för mig som inte har någon direkt CAD-kunskap innan. Det går givetvis att fuska till lite snabbare också, men jag vill ju samtidigt lära sig mycket när jag ändå går en utbildning och lägger en del tid på den.
Och med t.ex. CADen så går det ju att pillra hur länge som helst, efter att man är nästan klar, typ. :)

Själv jobbar jag inte heltid nu, och skulle ha väldigt jobbigt om jag gjorde det. Men jag är ju samtidigt lite lat av mig på så sätt att jag inte ids/orkar köra dubbla pass.
Har man bra disciplin och ork så går det nog att kombinera heltid och studier, såvitt jag vet är det många på utbildningen som gör det. Men de får nog viga de flesta helger åt plugg då.

Jag skulle rekommendera att överväga att gå ner i tid till 60-80% typ, då blir det även en hel del tid över att även leva.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Jürgen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder