Du får lov att skilja på behörighet, ansvar och försäkringar.
(Och ev skatter, moms m.m.)
Behörigheten ger dig laglig rätt att utföra elinstallation hos dig själv, eller vem som helst annan.
Oavsett betalning eller ej.
Vad det gäller ansvar, så har du detta alltid för de installationer du utför. Ja det ansvaret har även jag som arbetar under annans behörighet. Gör jag något riktigt tokigt kan jag aldrig gömma mig undan ansvaret, t.ex. bakom "min" behörige.
Även en riktig hempulare har ansvar för det de gör. Dör frugan av en strömförande spis hemma hos händige Hasse så kan det tänkas att Hasse står inför domstol efter ett tag.
Vad gäller ansvarsförsäkring så träder ju denna in när (om) man trots allt gör bort sig och person eller egendom skadas. Försäkringen är ett civilrättsligt avtal mellan F-bolag och försäkringstagare och gäller för exakt det som står i försäkringsvillkoren. Så det är bara att lusläsa dessa.
Men generellt, har man en försäkring på firman så gäller den troligen inte det man utför utanför firman.
Gör man rätt, inga fel, så är det dock inget problem, då blir man inte heller ansvarig för något. För att bli skadeståndsskyldig måste det föreligga uppsåt eller oaktsamhet.
Slutligen (lite utanför din fråga) så kan det ju vara ett skattebrott du kommer begå.
Det är ju en helt annan historia som inte berör vare sig försäkringar eller ellagen.
På dylika frågor brukar jag svara med en motfråga om vederbörande kan göra arbetet utan att orsaka ett försäkringsärende, dvs om man är orolig för detta så låter man bli...
Men en olycka kan ju alltid hända.
Med ABL har du en egen behörighet som inte kräver någon firma eller anställningsförhållande för att utöva.
Olyckor vid arbete hemma och privat hos grannar täcks normalt av hemförsäkringen, oberoende av om olyckan skett vid elinstallationsarbete eller någon helt annan aktivitet.
"Små" olyckor som att du råkar ha sönder något får du nog betala ut egen ficka, likaså andra skador som ditt arbete orsakat. Där får man skydd av en anställning i firma.
Du kan ju teckna en egen ansvarsförsäkring, men som sagt, varför...?
Och för att svara med rakt på sak:
Ja, du får utföra installationer hemma hos dig själv, hos släktingar, vänner, ja hos vem som helst.
Ansvarsförsäkring är inget villkor för att lagligt få utföra installationer.
Men har du ingen försäkring, så har du ingen, bäst att du gör rätt, eller att det åtminstone inte händer något.
(Nu känns det som att jag överdrev det hela, men det är nog rätt riskfritt att utföra enstaka jobb)
Och så kan ju skattefrågan vara en sak, en annan sak dock.
Men nu när jag tänkt klart :smack: så är svaren på min inte så genomtänkta fråga ganska självklara!
Om jag får ställa om den så hade den blivit något sånt här...
Har i en anan tråd ställt frågor angående åks/överspänningsskydd och kommer ev. att behöva installera ett grovskydd i nätägarens mätarskåp. Tänkte mer på om dom kan ha några invändningar om att låta mej som privatperson installera detta?