Matte 2a för att ubilda vidare abb

31 jul 2014 20:17 #1 av Marcus
Tjena, Har gått ut första året på gymnasiet programmet el och energiprogrammet, ska nu in på det andra året. Min fråga är ifall jag kommer behöva läsa matte i Tvåan för att kunna få en allmän behörighet? Jag har läst matte 1a i 1an Och ifall jag inte nu skulle välja matte, Vad finns det jag skulle kunna plugga vidare till, kommer jag kunna utveckla mig till Allmän behörighet och är det lätt att ta igen matte 2,3 i framtiden när man blivit äldre? Har extremt svårt för matte, det är något jag verkligen skulle vilja slippa. Kan behöva sitta flera timmar för att lära mig, den tid känner jag att jag inte kommer kunna ge i tvåan.

Har lite panik här om vad jag ska välja just nu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2014 16:24 #2 av Michell Martic
Jag har läst kurserna för allmän behörighet två gånger. Min erfarenhet är att det går hur bra som helst att klara dessa om man har matematik 1 samt väldigt lätt för matematik.

Nivån på mekaniken och hållfasthetsläran motsvarar nivån i Fysik 1 på gymnasiet. För att läsa Fysik 1 på gymnasiet så krävs det att du antingen har Matematik 3c eller att du läser det parallellt med Fysiken.

Med andra ord så skulle jag nog ta matematiken i alla fall. Har du svårt för den så har du desto större anledning att plugga mer.

01 aug 2014 16:52 #3 av Marcus
Men då kan man alltså fortfarande utbilda sig till ABB utan plugga vidare med matematiken, Jag har inte så jätte svårt som jag beskrev, men det kommer krävas extra tid att repetera än vad vissa vanliga personer behöver. Vet du något mer man kan plugga vidare på som inte kräver matte 2, 3?

01 aug 2014 17:07 #4 av Michell Martic
Inte inom el, nej.

02 aug 2014 07:09 #5 av Richard
Skippa matten, eller försök med den en stund...

det kommer nya regler gällande behörighet snart.

Så om 4 år är det nog helt annorlunda.

02 aug 2014 07:51 #6 av Michell Martic
Jo, regelverket för behörighet kan komma att förändras (kommer förändras, men inte säkert hur) men det betyder inte att man kommer sänka kompetenskravet för en specifik tjänst. Det betyder inte heller att en installatör inte behöver beräkna tiden för automatisk frånkoppling i en anläggning. Elinstallationsreglerna kommer troligtvis inte förändras bara för att behörighetssystemet gör det. Kan t o m visa sig att det ställs betydligt högre krav på kunskaperna hos den enskilda montören för att denne ska få vara verksam.

02 aug 2014 09:55 #7 av Marcus
Tack för riktigt bra svar, Jag sitter fortfarande och tvekar på vad jag ska välja, Antagligen blir det matte, Eller inbrotts alarmsystem. Ifall jag nu inte skulle välja matte så väljer jag iallafall inbrottsalarmsystem :)

07 aug 2014 07:42 #8 av Fredrik högberg
Tjena

Om du nu skulle gå en kurs i allmän behörighet lågspänning hos tex EUU så är deras krav :
Förkunskaper
Då utbildningen i så stor grad är distansbaserad vill vi veta vilka förkunskaper du har i form av utbildningar och praktik.
Vårt minimikrav är teoretiska förkunskaper motsvarande utbildning för elektriker samt minst två års praktik. Vi rekommenderar också kunskaper motsvarande Matematik - B

Om du vill läsa någon form av universitet/högskole utbildning så krävs det bra mycket mer än matte 2.

Om du vill läsa en yrkesutbildning(YH/KY) så krävs minst grundläggande behörighet enligt www.myh.se dock krävs det på dem flesta utbildningar inom YH/KY skolor att man har:

minst betyget G i

Matematik B*/Matematik 2a, b eller c
Engelska A/Engelska 5
eller motsvarande kunskaper.

Dessutom krävs arbetslivserfarenhet motsvarande:
ECY-certifikat.

slutbetyg från något av följande gymnasieprogram:
• Teknik
• Bygg- och anläggning
• Industritekniskt
• El- och energi

eller att du har motsvarande teknisk erfarenhet och/eller arbetslivserfarenhet.

Men innan du ens gått klart skolan så kan regelverket ha ändrat sig och där också utbildningarna och deras kunskaps krav.

Men av egna erfarenheter så hade jag hyfsat nytta av matte b i min eftergymnasiala utbildning men matten i dem olika teoretiska el kurserna är ungefär lika svåra som matte b... iallafall när jag gick i gymnasiet :)

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg