KNX på industri?

14 feb 2012 21:33 #1 av Jonas
KNX på industri? skapades av Jonas
Hej,

ny på ert forum som verkar trevligt, men det är väl sådana elektriker är? :tummeupp:

Jag jobbar på en större tillverkningsindustri och kallas där elektriker. Är automationare från början men vi gör det mesta utom större programmeringsjobb.

Jag har en allvarlig fundering på att föreslå för de som sitter med pengarna att vi ska satsa på att bygga ett KNX-nät som förbinder alla byggnader. Syftet är i första hand samordning mellan närvarodetektering, belysning och ventilation för att spara energi med möjlighet till smidiga ändringar. I andra hand att ersätta mångledare mellan byggnaderna där det under åren blandats olika spänningar i samma kabel. En annan fundering är att ersätta centraluret med KNX-lösning. Längre fram utbyggnad med loggning och energimätning för att hitta svårfunna samband samt avslöja brister.

Det är delvis redan byggt ett nätverk med LON-bus för Siemens DUC:ar men vad jag förstår är det inte bara att koppla in sig på denna bus? Risken är ju också att vid störningar får vi skulden för att ha "micklat" med "deras" bus :whistle: Dessutom vill vi inte blanda in Siemens för att göra småändringar, de tar bra betalt för varje minut.

Området är på 17ha och byggnaderna på c:a 26000 kvm har jag för mig.

Frågor:

1. Är KNX rätt alternativ enligt era erfarenheter?

2. Vad jag förstår finns det inte så många kapslade apparater (knappar, termostater mm) för KNX, blir att bygga in detta i normcentraler eller apparatskåp i elrummen då och använda konventionella givare/tryckknappslådor?

3. Vad händer vid avbrott/kortis i en linje? Bara den linjen som dör?

Alla erfarenheter är värdefulla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2012 06:43 #2 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet KNX på industri?
Om ni pysslar med PLC sedan tidigare, är det inte då lämpligt att köra även detta med plc t.ex. Siemens S7-1200, eller S7-300, med distribuerade I/O (noder) via Ethernet (profinet)

Eller vilka PLC-system sysslar ni med idag?
Bilagor:

15 feb 2012 22:41 #3 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet KNX på industri?
Tack för ditt svar Nicklas :) En PLC skulle göra jobbet galant. S7-300 har vi ett flertal, ett mycket bra system f. ö. Här finns (tyvärr) många olika fabrikat och årgångar... Dock stör jag mig lite på en PLC:s livslängd, när det gått några år så börjar det bli svårt att få tag i prylar och support vanligen.

Det som får mig att gilla KNX (teoretiskt) är:

Enkelt system för att bygga ut eller ändra bussen. Man kan ju sticka på var man vill och hur som helst i princip.

Hårt standardiserad, vilket iofs även ethernet (profinet) verkar vara.

Verkar väldigt framtidssäkert.

Klarar riktigt långa ledningar.

Skiljt från övriga system. Tillgång till befintligt nätverk kommer vi sannolikt inte att få av IT-avd. Isf bygga ett nät till...

Lite svårt att jämföra KNX och ethernet, "viss" skillnad i hastighet och uppbyggnad/syfte.

16 feb 2012 07:39 - 16 feb 2012 07:40 #4 av Örjan Borgström
Svar från Örjan Borgström i ämnet KNX på industri?
Tanken att bygga ett separat bussnät för ventilation och belysning och att inte blanda ihop det med de styrsystem som används i tillverkningen är väl bra.
Jag har inte heller sett några kapslade apparater för KNX, ska titta särskilt efter det på mässan i Frankfurt i april där visas vad som kommer.
Ja det är bara den linjen som dör, vad som händer med aktorer på den linjen beror på hur de är parametrerade. Det flesta aktorer går att bestämma om de ska vara kvar i befintligt tillstånd, slå till eller slå ifrån vid strömavbrott på linjen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

16 feb 2012 11:11 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet KNX på industri?

Jonas Magnusson skrev: 2. Vad jag förstår finns det inte så många kapslade apparater (knappar, termostater mm) för KNX, blir att bygga in detta i normcentraler eller apparatskåp i elrummen då och använda konventionella givare/tryckknappslådor?

Finns nog inga kapslade "KNX-brytare" så, däremot finns ju sensorer man kan sätta i en kapslad dosa för att sedan styra med valfri återfjädrande knapp (tex vanlig kapslad brytare med fjäder)

tex denna:

Eller varför inte sätta en kapsling med en sådan inuti och som styrs med återfjärande Telemecanique-knappar i locket?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

16 feb 2012 15:37 - 16 feb 2012 15:37 #6 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet KNX på industri?
Men finns det ett befintligt LAN är det ju synd att inte utnyttja det. Gateways för att hänga på en PLC på ethernet finns det ju gott om, och den stjäl ju bara en IP-adress. Vi har använt lite olika, bl.a. Helmholz från www.malthe-winje.se till våra S7:or.

16 feb 2012 18:43 #7 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet KNX på industri?
Jag är väl lite färgad, men om jag fortfarande jobbade på en industri skulle jag köra på en Siemens S7:a, detta får man väl ändå kalla relativt framtidssäkrat.
Det är ju inte så dummt med ett system som en hel del industrielektriker har lite koll på.

17 feb 2012 17:52 #8 av Jonas

Örjan Borgström skrev: Tanken att bygga ett separat bussnät för ventilation och belysning och att inte blanda ihop det med de styrsystem som används i tillverkningen är väl bra.
Jag har inte heller sett några kapslade apparater för KNX, ska titta särskilt efter det på mässan i Frankfurt i april där visas vad som kommer.
Ja det är bara den linjen som dör, vad som händer med aktorer på den linjen beror på hur de är parametrerade. Det flesta aktorer går att bestämma om de ska vara kvar i befintligt tillstånd, slå till eller slå ifrån vid strömavbrott på linjen.

Ja, "lagom" separerat blir nog bäst. Visst kommer man att plocka in en del signaler från produktionsmaskierna också för vidarebefordran över KNX, t ex för utsug. Vore roligt med en rapport från mässan :)

Bra, om man tänker lite hur man lägger linjerna så kan man med andra ord minska störningarna vid ev. busfel.

17 feb 2012 17:55 #9 av Jonas

Ronnie Lidström skrev:

Jonas Magnusson skrev: 2. Vad jag förstår finns det inte så många kapslade apparater (knappar, termostater mm) för KNX, blir att bygga in detta i normcentraler eller apparatskåp i elrummen då och använda konventionella givare/tryckknappslådor?

Finns nog inga kapslade "KNX-brytare" så, däremot finns ju sensorer man kan sätta i en kapslad dosa för att sedan styra med valfri återfjädrande knapp (tex vanlig kapslad brytare med fjäder)

tex denna:

Eller varför inte sätta en kapsling med en sådan inuti och som styrs med återfjärande Telemecanique-knappar i locket?

Bra idé! Det är nog den bästa lösningen när man ändå har tryckknappar på hyllan.

17 feb 2012 18:09 #10 av Jonas

Peder Myrne skrev: Men finns det ett befintligt LAN är det ju synd att inte utnyttja det. Gateways för att hänga på en PLC på ethernet finns det ju gott om, och den stjäl ju bara en IP-adress. Vi har använt lite olika, bl.a. Helmholz från www.malthe-winje.se till våra S7:or.

Jag tycker ocså det är lite synd att inte nyttja bef. nätverk men IT-avd vill inte släppa till. Kapaciteten i LAN finns men inte viljan. En sak jag gillar med KNX är att när man fått upp lite stammar så kan man i princip bara grena av närmsta linje och ansluta vad man nu önskar. Lite knöligare med PLC-lösning.

17 feb 2012 18:19 #11 av Jonas

Niklas skrev: Jag är väl lite färgad, men om jag fortfarande jobbade på en industri skulle jag köra på en Siemens S7:a, detta får man väl ändå kalla relativt framtidssäkrat.
Det är ju inte så dummt med ett system som en hel del industrielektriker har lite koll på.

Ja, det ligger en hel del i det du säger. Precis som i föregånde svar så gillar jag att man kan "sticka på" bussen med KNX samt att det supportas av så många olika fabrikat. Detta blir värre med PLC, man får fortfarande centralisera till viss del, en nod per lokal eller något sånt. Fördelen med en PLC är ju helt klart kapaciteten och så mycket logik man orkar med. Om jag förstår det rätt går KNX i mångt och mycket ut på att minimera trafiken på busen då den inte är så snabb.

Sidan laddades på: 0.101 sekunder