Elko Living System

15 mar 2011 12:55 #1 av Ronnie Lidström
Jag var på seminarium idag om Elko Living System

Detta är ju inte direkt någon nyhet, men jag har aldrig provat använda det.. Nån som har några erfarenheter?

Verkar ju ganska trevligt att man kan koppla (förutom alla vanliga smarta-hem-funktioner) inbrottslarm och rökdetektorer till systemet.. Kanske man kan också med alla andra liknande system?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2011 15:29 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Elko Living System
Elko har ju valt att stå utanför KNX, så det är ju något motsvarande fast mycket mindre.. Plus att du väl är begränsad till att använda elko prylar?

Men jag har aldrig använt det, fungerar säkert bra.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

15 mar 2011 15:45 #3 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Elko Living System
Jo.. Jag har ingen alls stor erfarenhet av KNX heller.. Men som jag fattar det så är största skillnaden att i Elkos så drar du varsin kabel till varje enhet (strömställare osv) och intelligensen sitter i centralen, medans man i KNX har en gemensam bus-ledning som går i en slinga runt alla knappar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

15 mar 2011 16:35 #4 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Elko Living System
Jag vet ingenting om ELKOs system, men jag kan tyckta att det kanske är lite osmart att använda sig av ett system som avviker och är annorlunda jämfört med det vanliga KNX.

Min firma har gjort sig lite kända för KNX, men jag har aldrig testat det.
Men har några kollegor som bl.a. installerat KNX i en lyxvilla åt en NHL-spelare från trakten.
Även chefen rustar och bygger in KNX just nu.

//Patrik

Fil bilaga:

Serviceelektriker som sysslar med KNX och annat kul!

15 mar 2011 21:48 #5 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Elko Living System
Jag tror det beror lite på vad man är ute efter.. Vill man bara styra lite belysningsscenario så kan jag tänka mig att elko är lite billigare?? Kanske enklare för slutanvändaren att själv programera?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

10 aug 2011 17:36 #6 av Tony
Svar från Tony i ämnet Elko Living System
Hej alla! Första gången jag är här, verkar ju kanon med en sån här sajt där man kan diskutera med andra elektriker!!
Jag ska inom kort hjälpa en kompis som bygger hus, och där ska det installeras ett Living System.
Är det någon här som har gjort någon sån installation som jag kan bolla lite frågor med?
MVH: Tony

30 jan 2012 20:30 #7 av Ola Söderlund
Svar från Ola Söderlund i ämnet Elko Living System
Jag håller på och bygger nytt hus med ELS (elko living system). Främst för belysningsstyrning i dagsläget men sedan för att kunna se om dörrar/fönster är öppna stängda, styra temperaturen innomhus, stänga av vattnet osv osv.

Anledningen till att jag valde ELS var främst priset på grejerna och att man kunde koppla upp sig via internet till systemet utan att behöva köpa en "internetmodul" för X antal kronor.

Om jag har förstått rätt så är skillnaden mellan ELS och KNX att du kan inte dra en 'bus' slinga runt hela huset utan måste dra alla knappar(ingångar) separat till en ingångsmodul. Med knx så trycker du in en programeringsknapp på själva brytaren som du sedan anger själv vart den sitter och vad det är för typ av knapp.

Har inte kommit igång med programeringen ännu men målet är att börja lägga in allt i elcentralen inom två veckor.

KNX bus
> Knapp toalett
> Knapp källare
> Knapp i garderoben
>

ELS 'bus' Knapp toalett
> Ingång 1, 2, 3, 4, Ingångsmodul | Knapp sovrum ---> Ingång 5, 6, 7, 8

Sidan laddades på: 0.109 sekunder