1.
Har problem med att tryckknappar i en homeLynk jag konfigurerat inte följer kvittensen. Det funkar i dom fysiska tryckknapparna så gruppadresserna är korrekt knytna. Har valt samma gruppaddress för T/F och den för T/F kvittens i homeLynken.
Datatyp är 01. Switch.
Jag har för mig att du kan få upp en lista på alla inlästa gruppadresser i HL där du dessutom kan se statusen av GA. I denna lista behöver du välja datatyp om detta blivit fel vid inläsningen. Annars precis som Rikard skriver, importera en dummie adress och trigga den från gruppövervakaren i ets för att se den ändra status även i HL.
Rikard: Nej, det har jag inte testat. Jag upptäckte detta precis innan jag gick på semester. Ska testa det när jag kommer tillbaka.
Robin: Ja, precis har funderat på om det kan vara så att datatypen var fel, men jag uteslöt det p.g.a. att dimmerknapparna funkade med kvittensen.
Kom dock på nu i efterhand att det ju är Dimkvittens till den och inte T/F kvittens och Dimkvittens har en annan datatyp.
Alltså är det troligtvis fel datatyp som är problemet.
Vad ska det vara för datatyp? I ETS5 gick det inte att se vad T/F kvittens var för datatyp mer än att det var 1 bit.
Ja, då vet jag inte vad felet kan vara. Det är väl möjligt att få knappen att följa kvittensen?
Min serviceledare testade göra samma i en homeLynk vi har på kontoret och han fick inte heller det att funka.
En annan sak jag saknar i homeLynken är att inte kunna göra mer parametrar på knapparna. T.ex. om den ska växla eller endast skicka 1 eller 0. Kanske bara inte upptäckt.
Tips!
Schneider har en bra support på sina knx grejer. De har några gubbar som bara sysslar med knx och kan svara på det mesta. Inte många som ringer dit så man går hjälp direkt.
Jag har inte använt HL sen den kom för ca 4 år sedan så mycket har säkert hänt på mjukvarusidan och även på supportsidan. Jag kommer ihåg att schneiders support gick bet på ett antal funktioner jag ville uppnå i logikväg samt interfacet. Jag letade då rätt på tillverkaren som är openrb och kontaktade dem direkt och det löste mina problem.
Jag är helt övertygad att du kan få till feedback och de kombinationer av långtryck, dubbeltryck, växlande osv med hjälp av HL. Den har en väldigt kompetent LUA-motor som kan lösa de mest komplicerade funktioner om du sätter dig in i LUA.
Var i kontakt med Schneider förra veckan och kom då in på Homelynken, och då så supporten att de "släppt" ansvaret till den danska sidan, med homelynk och spacelynken.
Men att de kan det grundläggande, och det de inte kunde skickar de över till danskarna.
Men som Robin skriver så kan man hitta rätt mycket på openrb's hemsida, eller så kan man skriver i deras forum för att lösa problemet.
Patrik Hedlund skrev: En annan sak jag saknar i homeLynken är att inte kunna göra mer parametrar på knapparna. T.ex. om den ska växla eller endast skicka 1 eller 0. Kanske bara inte upptäckt.
//Patrik
Som jag förstått det så kan man välja att antingen konfigurera Wiser for KNX på två sätt. Antingen helt och hållet från grunden i surfplatta/mobil-läge eller genom att använda touch configurator. Den sistnämnda har jag använt och den verkar vara mer begränsad sett till parametrar och så.
Mitt problem var egentligen att kunna ha en "släck allt"-knapp. Men eftersom funktionen på knappen var växlande så gick inte det. Löste det då genom att skapa ett scenario i Wiser for KNX och där välja att det scenariot alltid skulle skicka en 0.
På samma sätt har jag även löst att på "hemma" och "borta"-scenariot kan Wiser for KNX skicka en 0 resp. 1 för att spärra en kanal på ljus- och tempen.
Fönsterspottarna i hela huset tänds vid skymning vid "borta"-scenariot , medans fönsterspottarna i barnens sovrum är "spärrade" när "hemma"-scenariot är draget. Allt enligt kunden önskemål.