Konstant spänning på impulsrelä

14 jan 2017 16:47 #1 av Joel Ingolf
Någon som har koll på hur ett impulsrelä beter sig om det får konstant spänning på A1 istället för en impuls?

Jag ska styra ett gäng 24V-impulsreläer med en Helvar 498 reläenhet och vill inte lägga massa tid på "impulsprogrammering" om det inte behövs.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2017 17:44 #2 av Torbjörn Forsman
I en del impulsreläer tål spolen inte full spänning kontinuerligt utan brinner så småningom.
Om det är någotsånär lång tid mellan impulserna så kan man lösa det problemet med passiva komponenter.

T ex ett PTC-motstånd i serie med varje reläspole, som dimensioneras så att relät hinner slå om innan motståndet blir varmt och begränsar strömmen. Sen måste man förstås se till att det hela står strömlöst en stund så att motståndet hinner kallna innan nästa impuls.

Om man har likström som manöverström så kan man lägga en RC-krets (elektrolytkondensator på kanske 1000 uF parallellt med lämpligt urladdningsmotstånd) i serie med reläspolen. Det ger mer förutsägbar och kortare urladdningstid än PTC-lösningen. Jag har haft en sån anordning inkopplad i många år på ett impulsrelä (egentligen avbländningsrelä från en gammal Opel) för ytterbelysningen hemma.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2017 18:29 #3 av Joel Ingolf

Torbjörn Forsman skrev: I en del impulsreläer tål spolen inte full spänning kontinuerligt utan brinner så småningom.
Om det är någotsånär lång tid mellan impulserna så kan man lösa det problemet med passiva komponenter.

T ex ett PTC-motstånd i serie med varje reläspole, som dimensioneras så att relät hinner slå om innan motståndet blir varmt och begränsar strömmen. Sen måste man förstås se till att det hela står strömlöst en stund så att motståndet hinner kallna innan nästa impuls.

Om man har likström som manöverström så kan man lägga en RC-krets (elektrolytkondensator på kanske 1000 uF parallellt med lämpligt urladdningsmotstånd) i serie med reläspolen. Det ger mer förutsägbar och kortare urladdningstid än PTC-lösningen. Jag har haft en sån anordning inkopplad i många år på ett impulsrelä (egentligen avbländningsrelä från en gammal Opel) för ytterbelysningen hemma.


Tack för svar!

I detta fall handlar det om konstant 24V en hel arbetsdag på alla reläer innan "impulsen" faller så det kanske är att utmana ödet med spolarna. Reläenheten är ju fullt programmerbar så jag kan relativt enkelt fixa så att mina reläer ger 24V i typ 1s, men jag hade gärna lagt den tiden på annat :). Impulsreläna styr i sin tur vanliga kontaktorer så alternativet är att koppla om befintlig central så att min reläenhet styr dessa direkt på 230 istället. Får överväga vilket alternativ som är lämpligast...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg