KNX hjälp m.m.

23 okt 2016 20:55 #1 av Johan
KNX hjälp m.m. skapades av Johan
Hallå kollegor!

Det står stilla i mitt huvud och jag tänkte vädra lite idéer och funderingar med er. Hoppas ni har lösningar på alla mina problem!

Jag har köpt en villa, 1,5-plans. All el går i mellanbjälklaget och jag tänker ge mig på att konvertera till KNX, huset är byggt -82.
Belysningen och kraft är fördelat på 2 grupper som går ut till alla rummen, och kraften kommer från plans 1 kopplingsdosa rakt upp till plans 2 vägguttag, som man gjorde förr.

Nu till problemen:
Jag vill ta i så jag spricker och tänker mig att öppna upp golvet på hela övervåningen och dra fram en 20-slang till alla rum med 7G1,5 samt ett rör med KNX bussen som går i serie mellan alla rummen.
Detta är ett jobb i sig men sen har jag funderingar att försöka ha den mesta belysningen över en dali-gateway och hemskt gärna ha alla drivdon centralt placerad bredvid el-centralen i en egen kapsling eller delad.
Det betyder att jag måste dra en slang för sekundärsida från centralen till alla belysningar. Samt att styrningarna man drar fram i 7G1,5 blir överflödigt, även fast man kanske vill ha styrningar till annat än belysning.
Sen kanske man har olika belysningar i samma rum, starka/många spottar i taket, 1-2 spottar i fönstret, led-list eller punktbelysning. Hur löser man detta smidigt med dali, och slang/kabeldragning.
Finns ju drivdonspuckar för fönsterspottarna men dem är sällan dali om man vill ha det.
Det blev mycket och flummigt nu, och jag har fler frågor som jag inte kommer på nu. Men jag börjar här och hoppas jag kan få igång lite svar och diskussioner.

Jag vill helst undvika trådlösa lösningar så mkt det går, och jag har bra priser på knx prylar så hellre utökning på den sidan än på belysningssidan.

Så hur gör ni vid en situation som min?

Tackar på förhand. :rulla:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2016 05:11 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet KNX hjälp m.m.
Det kan nog underlätta för dig om du gör en planskiss där du placerar ut all tänkt belysning. Det blir betydligt enklare att planera och göra en flexibel installation då

Projektledare el, styr och automation

24 okt 2016 10:29 #3 av Johan
Svar från Johan i ämnet KNX hjälp m.m.
Det har jag men det är inte det som är frågeställningen.
Hur gör du själv installationen till ett rum på en övervåning med KNX när du har centralen där nere och drivdonen där oxå och vill ha spottar i tak, 1-2 spottar i fönstret, en ledlist i garderoben å en punktbelysning vid en hylla. Allt dimbart och helst dali?

24 okt 2016 11:26 #4 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet KNX hjälp m.m.
Varför centralisera drivdonen? Det blir bara bökigt och långa ledningar på sekundärsidan kan ge bekymmer!
Jag förespråkar att göra en så normal installation som möjligt. Lägga drivdonen i spotlightlådorna eller i något annat utrymme i anslutning till rummet, som man brukar göra. SG har tex LED-spottar inkl. dalidrivdon. Visst det blir många adresser men det borde ändå funka med en gateway.

Ska du bara ha armaturer och inga lamputtag.

24 okt 2016 11:35 #5 av Johan
Känns smidigare vid byte mm men givetvis inget krav.
Till spottar i tak så kan man väl ha drivdon men tex Jolly Maxi med Dali går inte upp i vilket spotthål som helst?
Kostar väl och ha många små drivdon som dessutom klarar dali för att lösa det också?
Å till en ledlist eller spot i fönstret finns inget bra ställe att gömma drivdonet heller, vill helst inte ha installationer i garderober osv..
Dina funderingar på detta? Självklart blir det både armaturer och lamputtag, men blir väl ingen dali på det ;)

24 okt 2016 17:32 #6 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet KNX hjälp m.m.
Har du gett dig in leken så får du löpa linan ut, ett Dali-relä till varje lamputtag! ;)
Följande användare sa tack: Johan

24 okt 2016 17:46 #7 av Johan
Yes! Cash is king!

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg