Grena av faser i elcentral för KXN-aktorer

06 jul 2016 09:06 #1 av Mattias Sjöholm
Har ställt frågan i ett annat inlägg tidigare utan något bra svar så gör en rak fråga nu istället

Ny villa under uppförande, kommer ha KNX med en 20-polig brytaraktor (Hager) och 2 dimmeraktorer.
Ut till samtliga rum som skall försörjas kommer det bli en fast fas för kraft (Vägguttag) och flertalet tändtrådar (dimmer eller av/på). Vill inte ha olika grupper på belysning och vägguttag då jag vill ha en smidig installation fram till takdosa för att sedan grena av där och att ha två olika grupper med två olika nollor i samma rör är ju inte ok.

Frågan jag gnider lite på är hur jag ska grena upp den fasta fasen inne i elcentralen så att jag får en ren fast fas ut ur centralen och flertalet tändtrådar från aktorerna i samma rör. (Gemensam nolla på dessa då alltså)

Alternativen jag kommer på är::

1. 2 stycken FK-trådar direkt ifrån säkringen , 1 till VU och 1 till aktorn (aldrig sett eller gjort detta själv)

2.Grena av på själva aktorns ingång som har 2 portar. Alltså en tråd från säkring till aktorn där jag sedan på samma "plint" ansluter utgående FK till vägguttagen. (Antar att ingångsportarna tål minst 10A eller 16A beroende på aktor)

3. Plinta av samtliga ledningar i centralen och grena av fast fas på innersidan av plinten ner aktorn. Dvs. två trådar på insidan av plinten och en FK på utgående sida till VU-gruppen.

Bilder på egna KNX-centraler är gärna välkomna. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2016 10:13 #2 av Joel Ingolf
Alternativ 1 är ju smidigt och bra förutsatt att du använder dvärgbrytare som tillåter dubbel anslutning. Till exempel Garos "quick" (kommer inte ihåg på rak arm vad de heter) har två utgångar.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

06 jul 2016 13:53 #3 av Rikard Ågren
Välj det alternativ som blir mest överskådligt/minst grötigt, vilket i sin tur beror på hur apparaterna är placerade rent fysiskt i kapslingen

Projektledare el, styr och automation

06 jul 2016 20:30 #4 av Marcus Lundström
I mitt tycke är en av de stora fördelarna med knx-installation att dela på uttagsgrupper och belysningsgrupper.

Du kan då köra med 4 utgående fördragna 7-ledar flexslangar och täcka tändtrådar för hela huset, uppdelat på var sin dvärgbrytare. 3 belysningsgrupper fördelat på aktorerna borde räcka till vilken villa som helst.

Tänk också på om du kör häger knx aktorer att köpa den med inbyggda logikfunktioner och inte snikmodellen. Man vet aldrig när det kan komma till nytta.

07 jul 2016 17:18 - 07 jul 2016 19:23 #5 av Dan Lundqvist
Alternativ 1 brukar jag köra på.
Överskådligt tycker jag, iaf då det finns ritning... Sen så slipper man att belastning från vägguttagen ska passera plinten på aktorn. Kör även nollorna direkt till skenan. Ej via Dimmeraktor. Utan ist en "intern nolla" för varje aktuell grupp.

Bifogar en bild, nu är denna lite speciell. Ej någon vanlig villa central...

ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, tobi

Sidan laddades på: 0.102 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen