Hur skyddar ni era knx, automationssystem mot blixtnedslag??

15 apr 2016 12:31 #1 av Jonas
Hur skyddar ni era utrustningar?
Har själv ett z-wave system som jag gärna vill skydda mot ev blixtnedslag.
Eftersom jag vill vara uppkopplad mot mitt system även när jag är på semester. Det är ju ganska overkill att koppla in min controler via ett jätte batteri., och sannerligen dyrt.

Har funderat lite på överspänningsskydd, men funkar det verkligen?
Hur skyddar ni era system?? Kom med tips, gärna med såna som ni vet fungerar och pålitliga!!B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2016 13:51 #2 av Torbjörn Forsman
Fundera först på vilken eller vilka vägar överspänningarna kan komma in i installationen. Är det t ex frågan om överspänning mellan nolla och någon fas i inkommande servisledning, en överspänning som ligger mellan t ex el och tele, el och vattenledning, el och lokal åskledare, eller något annat? Vill du också skydda dig mot inducerade överspänningar (t ex åsknedslag i marken i närheten eller blixt i luften omedelbart ovanför huset som inte slår ner) ?

Min åsikt är att bästa skyddet mot överspänningar som kommer in via ledningar utifrån är att dra in alla ledningar (vatten, avlopp, el, tele, kabel-tv, ev utgående el till uthus) i huset på samma ställe, och omedelbart där de kommer in genom grundmur eller betongplatta förbinda alla PEN-ledare, skärmar på signalkablar, metalliska vattenledningar mm till varandra. Omedelbart intill sätter man också upp överspänningsskydd för alla elektriska signaler. Det är sällan nödvändigt med dyra grovskydd som tål hundratals kA , det räcker gott med några parallellkopplade 20 eller 25 mm varistorer från faserna till PEN samt mellan faserna , och gasurladdningsrör för tele mm.

För inducerade överspänningar är bästa sättet att hålla slingareorna nere - dvs om en pryl är ansluten till t ex både el och en signalkabel, så ska båda gå parallellt och så nära varandra som möjligt hela vägen dit, så om det blir en kraftig "EMP" av någon anledning så ska den inducera samma spänning med samma polaritet i båda kablarna.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Jonas

18 apr 2016 09:27 #3 av Jonas
Lägger du varistorerna för inkommande kabel i centralen?
Skulle bara behöva skydda ett visst uttag, där jag kommer plugga in min kontroll enhet. Räcker det inte då med en varistor mellan uttags gruppen och PE ? Eller finns risken för överspänning ändå?

18 apr 2016 09:37 #4 av Torbjörn Forsman
Det är ju bra om de där varistorerna sitter på ett ställe där det inte gör så mycket om det går varmt i dem. Kan man få in dem i fasadmätarskåpet så blir det ju inte mycket följdskador om det skulle hända något otrevligt där, dessutom slipper man risken att det luktar bränd varistor i hela huset. Den lukten sitter i LÄNGE.

En nackdel med att ansluta varistorer mot PE i ett vägguttag är risken att JFB löser ut om en ganska oförarglig överspänning skulle få det att gå ström genom varistorn. Mellan L och N är det däremot inga problem att ha varistorer lite var stans, det sitter t ex ofta en varistor på ingången i datornätdelar (dock "innanför" nätsäkringen).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Jonas

Sidan laddades på: 0.044 sekunder