GSM styra termostat på elpanna?!

08 apr 2015 15:30 #1 av Patrik Grahn
Hej.

Jag har ett litet "problem".

Har en kund som vill kunna styra värmepannan i sin stuga.
Problemet är att det är en el-panna som inte har en sådan funktion.
Han styr värmen genom att vrida ner pannans termostat till 30 grader när han åker därifrån, för att sedan vrider upp den till 70 grader när han kommer dit.
Nu vill jag gå in och styra den. Det är en 4 stegstermostat, Men det är endast 3 steg som används på den. Den styr 2 kontaktorer på.
Har ni några förslag hur jag skulle kunna lösa detta?

Jag hade en ide att sätta 2 termostater bredvid varandra, en på 30 grader och en på 70 grader. Så via styrning växla mellan dessa 2 termostater. En HÄR och en BORTA funktion helt enkelt.
Problemet är att jag endast har fått bilder skickade till mig. Vet därför inte hur Tempgivaren är nedstucken för att känna av själva temperaturen på vattnet.
Så som jag vill göra, så skulle jag behöva sticka ner 2 tempgivare, eller låta 2 termostater dela på samma givare.
Har väl några andra ideér. Men ingen som är klockren.

Jag hade kanske tänkt mig en 4 stegs termostat med 2 inställningslägen (gradantal), och som man kan styra via en potentialfri kontakt.

Jag har installerat mycket GSM styrning på el-radiatorer och nyare värmepannor.

Kom gärna med förslag.

ServiceElektriker. Gör "allt" och ingenting

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2015 15:32 #2 av Patrik Grahn
Jag har jpeg bilder på den. Men av någon anledning kan jag inte lägga upp dom nu.

ServiceElektriker. Gör "allt" och ingenting

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2015 20:04 #3 av Patrik Grahn

ServiceElektriker. Gör "allt" och ingenting
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2015 23:30 - 09 apr 2015 08:19 #4 av Robin Strandberg
Jag har en idé iaf..
Ett växlande relä 3poligt i elpannan som bryter/sluter manöverna till kontaktorerna.
De växlande relät styrs via rumstermostat som är inställd på 5-7grader (bortaläge)
Gsm-styrningen styr de växlande relät i hemmaläget.

Termostaten i elpannan ställs på 70grader men kontaktorerna har bara möjlighet att slå till om antingen rumstermostaten säger att det är under 5-7grader eller att gsm-styrningen slagit till det växlande relät. (Hemmaläge)

Detta borde funka, det som man kan få tänka till på är om det ska vara ett separat växlande relä som styr t.ex K1 vid bortaläge via rumstermostaten. Detta för att de inte ska slå till 12kW varje gång.

Edit:
Såg nu att det finns ett tidrelä med ev. fördröjning för de övriga kontaktorerna. Då ska du klippa in ett växlande relä mellan säkringen och överströmsskyddet. I övrigt likadant med rumstermostat och Gsm-styrningen.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2015 13:20 #5 av Patrik Grahn
Tack för ditt svar:tummeupp:

Hade denna tanke också. Men det kändes dumt att pannan alltid ska stå på 70 grader, sedan går den ner i grader när värmen inte behövs. Energieffektivt så känns det fel. Pannan ska trycka upp vattnet i 70 grader varje gång värmen ska upp några grader. Det är ju i för sig en ganska liten pannan och liten stuga (runt 60-70 kvadrat kanske), så det kanske inte tar så lång tid. Men det känns ändå fel. Men rätta mig gärna om du ser det från ett annat håll.

Hade en annan ide, och det var att styra allting via en shunt. Men då måste också pannan stå på 70 grader jämnt. Men då kommer inte pannan pendla så mycket upp och ner i gradantal. Men då måste också en rörmokare installera shunten, plus dra om lite. Fördelen här är väl också att du skulle kunna få en utegivare på shunten.

Skulle vara intressant att hitta någon statistik på vad man kan spara på att bara sänka graderna i en panna. Det finns ju ungefär statistik på vad du tjänar på att sänka 1-2 grader i huset.

Kom gärna med mer förslag.

ServiceElektriker. Gör "allt" och ingenting

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2015 18:32 #6 av Robin Strandberg
Om du istället sätter en termostaten i pannan då? Hittar du inget ledigt dykrör så finns det säkert plats att klämma den mot stigarröret.
Du vet ju redan värdet det "behöver" vara på pannan vid bortaläget.

Nyfiken fråga, vad använder du dig av för gsm-styrningar?
Jag höll mycket på med detta för 5-6år sen då jag var på landet och servade sommar/vinterstugor.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2015 19:14 #7 av Patrik Grahn
Ja men det är klart jag kan göra. Tack.
Tänkte inte ens på att det räcker att sätta givaren på stigarröret.
Ska ta mig en allvarlig funderar där i så fall.

Har liksom 3 "olika" lösningsförslag.

1* Antingen så ska den stå på 70 grader jämnt, och så dras värmen ner i
stugan via en shunt med trådlös styrning som kan ställas upp eller ner via
sms. Borta graderna på troligen 7-8 grader, värmen när man är där ca 22
grader.

2* Pannan står alltid på 70 grader. Men man sköter värmen, genom att sätta på och stänga av pannan för att styra värmen. När man ställt bortatemperaturen på 8 grader och det är 10 grader i huset, så stängs pannan av. Nakdelen blir då att panna måste upp till sina 70 grader igen när den blir tillslagen. Hur långt har graderna sjunkit i panna? Ingen aning. Men det blir nog väldigt mycket upp och ner.

3* Bästa lösningen tror jag vore 2 termostater. En termostat med konstant 30 grader, tills han skickar ett sms. Då växlar den över till den andra termostaten och pannan drar upp till 70 grader.


Brukar det finnas lediga dykrör i pannor annars? Jag aldrig satt ngn extra termostat på en panna förrut. Om det brukar göra det så är jag tveksam att denna har en. Den är ju så liten

Jag höll också mest på med styrningar för några år sedan. Då var Sikom klart bäst. Både vad det gällde kvalitet, support och även användar vänlighet. Känns som det är lite gammaldags programvara där idag dock. Provade Ontech 9020 då också. Men den tyckte jag var helt värdelös. Svår att programeraom för kunden också. Däremot så provade jag Ontech 9025 för något år sedan. Samma kassa design. Men nu fanns en app som gjorde kommandona åt dig. Så behövde man inte komma ihåg alla siffror och bokstäver.
Jag vet att chefen precis installerat en Hellmertz av ngt slag till sin stuga. Han var nöjd med den.
Har sett att Kjell o Company har rätt många varianter. Men ingen som jag har provat. Känns som det kommer rätt mycket där med nu, som med allt annat gällande trådlösa styrningar mm.

Vad brukade du köra?

ServiceElektriker. Gör "allt" och ingenting

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2015 13:12 #8 av Robin Strandberg
Låter som alternativ tre vore den lättaste och bästa lösningen.
Jag har installerat nån sikom men det var mest hellmertz heatlink. Fruktansvärt snabb installation.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2015 18:26 #9 av Robin Strandberg
Ang. dykrör så finns det sällan extra i sådär små pannor. Däremot brukar det oftast gå att pilla in en till givare i befintligt rör. Den kanske inte kommer enda in i botten men den känner ändå av temperaturen. Annars får du köra på anliggningsgivare och armaflex-tejp.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.232 sekunder