Alla som hatar UPS:er räcker upp en hand!

29 jun 2011 09:13 #1 av Patrik Hedlund
*Räcker upp två händer och en fot*

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 14:53 #2 av Bo Siltberg
Har dom bråkat med dig Patrik?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 14:59 #3 av Rikard Ågren
Här har du en till

Ska snart installera en enfasare på 32A. Hur tänkte tillverkaren?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 15:21 #4 av Patrik Hedlund
Det är en UPS som har bråkat med mig sedan november förra året!

För att fatta mig "kort". I november åkte jag för att felsöka en UPS som inte fungerade. Visade sig att den var helt död så tog med den och skickade ner till Kamic. Där "ramlade den mellan stolarna" så fick tillbaka den efter 4 månader.
Försökte sätta igång den, men då hade batterierna (4 bilbatterier) i batterilådan vid golvet laddat ur sig så mycket så att det bara var att ersätta dem med nya. Köpte nya batterier och åkte dit och koppla ihop allt. Voila! Funkade perfekt direkt så åkte därifrån för att återkomma en vecka efter för att kontrollera att allt fungerade. Då hade skärmen på UPS:en slocknat och efter ännu ett (av tusen samtal till Kamic, de känner mig nu) så visade det sig då att det betydde att den var helt trasig. Fick packa ihop den igen för att åter skicka ner till Kamic som skulle byta hela innanmätet. Sagt och gjort så visade det sig sen att den hade fått en rejäl transportskada på väg ner så den var helt trasig. Och eftersom att denna modellen, naturligtvis, hade utgått så valde de att skicka mig en helt ny UPS vilket var en större och bättre modell.
Åkte för att sätta upp den, men då visade sig det att då var det för få batterier plus att kablaget var helt fel.
Samtal igen till Kamic som skickade nya fler batterier (små larmbatterier denna gång) och nytt kablage. Åkte för att sätta upp detta förra veckan efter att de har legat lite för länge pga tidsbrist för mig och kör i gång UPS:en. Då visar det sig att det inte fungerar riktigt och väljer att återkomma idag för att samtidigt kunna prata med support.
Då ska man tydligen programmera UPS:en lite grann med en laptop (och detta göra man ju verkligen varje dag). Försöker utan framgång och ringer supporten som fjärrstyr min dator. Och vid det här laget har batterinivån skjunkit så mycket så att UPS:en börjar lägga av hela tiden.
Vid kl. 12 säger supportkillen att han ska gå på lunch och ber om att få återkomma lite senare. Visst säger och och tänker att jag kan ta lunch samtidigt. När jag ska åka iväg kommer vaktmästaren för musikhuset (som detta utspelar sig i) och säger att de stänger tidigare, redan vid 12 och att om jag åker iväg så kan jag inte komma in igen, så blir tvungen att stanna kvar och vänta på samtal från supporterkillen. Väntar i nästan 2,5 tim, sedan skitar jag i det hela och åker iväg och käkar. Då ringer killen och vi kommer fram till att jag återigen måste ladda batterierna och att vi därefter kan återuppta driftsättningen. ARGH!

Kan ju säga att det är mer än 1 timme på detta enkla jobb!

Får jag ett till serviceuppdrag på en UPS, då arbetsvägrar jag!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 16:01 - 29 jun 2011 16:01 #5 av Ronnie Lidström

Rikard Ågren skrev: Här har du en till

Ska snart installera en enfasare på 32A. Hur tänkte tillverkaren?


Det finns 3-fas fast dom är betydligt mycket dyrare!

Patrik Hedlund skrev: Det är en UPS som har bråkat med mig sedan november förra året!...
...Kan ju säga att det är mer än 1 timme på detta enkla jobb!

Får jag ett till serviceuppdrag på en UPS, då arbetsvägrar jag!...


Fakturera tillverkaren! :evil:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 16:10 #6 av Robin Strandberg
En liten hand iaf....

Lite otrevligt att arbeta med vägguttag märkta Data i kontorslandskap där man slår av säkringen och kontrollmäter så att det inte är någon spänning längre. Men man vet aldrig, rätt vad de är slår väl de till någon undangömd UPS till. :P

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2011 16:18 - 29 jun 2011 16:19 #7 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Fakturera tillverkaren! :evil:

Ja, jag ska prata med chefen om hur vi ska lösa det för kunden kan ju knappast behöva belastas för alla dessa timmar! Kan för övrigt nämna att jag är den tredje personen som är där och fipplar med en UPS. Denna jag har bytt till nu är den fjärde i raden på några år. Den är backup för ett talande brandlarm.

Dessutom har vi haft problem med samma tillverkare på en del andra ställen i stan också. Nödskyltar är de ju däremot hyggliga på att göra.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2011 11:46 #8 av Janne Larsson
UPS = :smack: typ....:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2011 17:47 #9 av Tobias Karlsson
Patrik: Kanske är dags att välja en annan och bättre tillverkare till nästa UPS då =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2011 19:23 #10 av Patrik Hedlund
En kollega har tidigare tagit upp saken till diskussion, men vet inte vad som hände. Men, ja helt klart i alla fall!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2011 19:26 #11 av Rikard Ågren
Gjord ett jobb för ett tag sedan där vi var tvungna att tillflälligt mata tre UPSer med elverk eftersom strömavbrottet skulle bli längre än vad UPSerna klarade av. Sagt och gjort hyrde vi in ett elverk vilket fick försörja en 63A byggcentral som UPSerna sedan matades ifrån. Självklart löser en UPS ut jordfelsbrytaren i byggcentralen. Väl byglad :whistle: löser såklart elverkets JFB också, och denna gick/fick vi inte bygla. Försök kl 20 en onsdag att hitta ett elverk UTAN JFB som kan leverera 16A matning! Till slut fick vi iallafall tag i ett med reglerbar JFB som kördes ut till oss med traktor.

Nä att jobba med UPSer är ingen favoritsyssla :sick:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2011 20:58 #12 av Ronnie Lidström
Ingen som tänkt på hur dumt det egentligen är att skicka växelspänning till en UPS, som gör om till likspänning, sen gör om till växelspänning igen sen skickar det till datorer som åter igen gör om till likspänning?

Varför inte mata servrar osv direkt med likspänning?

Men det kanske man gör i nybyggda större datahallar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jul 2011 07:51 #13 av Magnus H

Ronnie Lidström skrev: Ingen som tänkt på hur dumt det egentligen är att skicka växelspänning till en UPS, som gör om till likspänning, sen gör om till växelspänning igen sen skickar det till datorer som åter igen gör om till likspänning?

Varför inte mata servrar osv direkt med likspänning?

Men det kanske man gör i nybyggda större datahallar?


Större hallar med DC spänning är vell inget att rekomendera.
Du skulle ha varit med när en PLC-modul/Panel hade för låg arbets-spänning när ca 150st 400W armaturer
swichade on/off..

Tack vare den höga temperaturen och den långa sträckan var DC det sämsta man kunde använda.
Bättre då med AC stigare och AC to DC trafo.
Tackar för ställbar transformator i huvudcentralen den gången!

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2011 14:22 #14 av CA
Får väl ställa mig lite åt sidan, och inte räcka upp handen :)

För egen del har nämligen UPS'er bidragit till en hel del äventyr och händelser, långt mer än vad jag kunnat inbilla mig och få vara med om när jag läste till elektriker.

Skall dock inte påstå det har varit helt bekymmersfritt, tvärtom har det varit såväl fysiskt som mentalt krävande. Men sen gillar jag utmaningar och variation också. Ena dagen brottas man med ett gäng 185or och nästa sitter man med datorn och har utbildning med kunden.

Men sen måste jag ändå påpeka en sak, för bara för att något ansluts till nätet av en elektriker, innebär inte det per automatik att densamme skall förväntas ta ansvar för att maskinen även kommer i drift eller lösa ev. problem med den.

För om man efter tio års petande på UPS'er, med ständiga utbildningar på fabrikerna och tillgång till programvaror, koder, servicedokument och direktkontakt med utvecklarna, ändå kör fast, kan jag knappast förstå hur någon utan den tillgången, kan förväntas utföra jobbet.

Men så har också många tillverkare numera börjat tillämpa samma princip som t.ex Devi gör med golvvärmemattan. Om inte driftsättningsprotokollet insändes korrekt ifyllt och underskrivet av någon av dem godkänd och utbildad person - hävs alla garantier.

Det gäller dock inte alla, varför det säljs många ups'er som "vem som helst" får driftsätta. Men sen går det som det går också. Finns många galna historier...

Fast där finns en sak jag hatar med UPS'er... och det är batterier. Har nog burit fler batterier än vad jag trodde det tillverkades i världen... En hel del finfina ljusfenomen har det också blivit... :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg