Frånslagsfördröjt relä 12V DC för plats i gbdosa sökes.

04 maj 2013 09:25 #1 av Henrik Franzén
Söker efter ett litet relä som kan få plats i en gbdosa

Så här är det. I ett av servicehusen sitter det ett enkelt passersystem, man öppnar med tagg när man ska in och allt är frid o fröjd. MEN när man ska gå ut måste man hålla in "nyckel/exitknappen" medan man öppnar dörren. Det är alltså ingen fördröjning på öppningen utan elslutblecket får endast spänning när man håller in knappen.

Har ingen bild på hur det ser ut men intill dörrfoder sitter det en gbdosa där snokar för spänning, elsutbleck, läsare utsida utmynnar och dikt under sitter en återfjädrande tryckknapp för öppning.

Jag vill ju då lösa detta på en simpelt sätt då det endast rör sig om två dörrar genom att helst lägga ett litet relä i dosan alternativt finns det tryckknappar som har frånslagsfördröjning på 5 sek?

Har ev hittat ett alternativ i detta se.farnell.com/omron-industrial-automati...tion-12vdc/dp/734391

ta endast relät och löda på rk på stiften och lägga i dosan.

12 VDC måste det vara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2013 16:54 #2 av Rikard Ågren
Är öppnaknappen ansluten till läsaren/koddosan?

Har du öppnat läsaren/koddosan och kollat om det går att ställa in öppningstiden där?

Projektledare el, styr och automation

04 maj 2013 17:35 #3 av Viktor H
Vad är det för passersystem?

Borde finnas en öppnaknappingång i kortläsare/kodlås/dörrbox.

05 maj 2013 17:16 #4 av Henrik Franzén
Rikard, jajjemän, kodläsaren är endast en klump som har en sladd med 7-8 ledare i. man programmerar läsarna med en tagg. Ska dit en sväng imorgon och ska kolla märke på det. Jag programmerar inte själv utan campingägaren gör det själv. Återkommer imorgon.

05 maj 2013 17:18 #5 av Rikard Ågren
Vad är en gbdosa förresten? GB som i glassbolaget eller? :)

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

05 maj 2013 18:00 #6 av Henrik Franzén
Nej, en vanlig kapslad dosa! www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56

Per Wendt

1931-1950: EDIL-kabeln.
Måste bara nämna denna kabel, klarade tuffa installationer i nästan alla utrymmen utom i mark. ”L-et” stod för lantbrukskabel.
Utvecklad av Sieverts kabelverk och ingick i deras ”GEBE-system”, vilket står för ”Gummi-Bly”. Man hör fortfarande gamla montörer kalla kapslad materiel för ”GB-dosa” ”GB-brytare” osv och det är en kvarleva från detta system.

Jag säger Plika om slang även om det är föregångaren i metall som menas.
Buljärn vet jag inte om det heter så eller.
Fartygsbana kan heta skepparskena här.

:)

05 maj 2013 18:00 #7 av Peder Myrne
Det här är vad jag brukar kalla GB-dosa i alla fall:

Har för mig att förkortningen förklaras på någon sida med elhistoria

06 maj 2013 19:44 #8 av Henrik Franzén
Det verkar har löst sig. Camptrac som systemet heter hade egna timerknappar, som lyser rött när den är stängd och grönt när man trycker på knappen och håller i x antal sekunder.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg