Har en kund som har en pump som ligger i en dagvattenbrunn. Det är relativt viktigt att denna pump inte havererar! Det går inte se/höra att den går. Det är en pump med egen inbyggd styrning.
Finns det något relä man kan sätta i centralen som drar när det går ström genom den? Det är alltså alltid spänning ut till pumpen i brunnen.
Nåt annat tips på hur man kan få till en driftindikering utan att dra en ny kabel ut till pumpen?
Förutom att man verkar ska dra ledaren, i vilken den ska känna av strömmen, på en del av reläet som kommer vara utanför en normal normkapsling?? Eller?
Jag ska ju montera denna i en vanlig normcentral (eller i en minikapsling bredvid en gängcentral)
Ett strömrelä indikerar ju bara när pumpen går, vilken för förmodligen inte alltid gör.
Man kan ju alltid kombinera det med en kontrolllampa och en flytströmbrytare med som ligger lite ovanför pumpens startnivå. Då ser man om nivån stiger över vad den skall vara och således är det något fel på pumpen som bör åtgärdas. Man kan ju även kombinera det med en brytare för lamptest.
Jag tänkte höra med er PLC proffs om detta går att lösa med logo eller något annat.
1, Jag har 5 vägguttag med tändtrådar till central.
2, Jag vill få indikering på om något ansluts i vägguttagen. (lampor tänds)
3, Jag vill kunna styra vägguttagen från internet och kanske gsm, även manuellt.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...
Hej Mats!
Om jag fattar dig rätt, så vill du styra väggutag med relä/kontaktor. Det går.
Mäta om något ansluts, om det inte är spänning på väggutaget tror jag är svårt.
Mäta strömmen på en lågenergi lampa på 4 W, 0.017 A verkar inte fungera med här föreslagna relän.
Jag har inte hört talas om att en PLC kan styras från Internet, men det kanske har kommit sådana funktioner.
Både Mitsuibishi alpha controller och Delta sx som jag programmerat går att styra via SMS. Måste dock ha en sådan modul.
nuellt går via datorn eller knappar,
Provade koppla upp en Logo 7 på nätet, Siemens har vad jag vet, inget bra gränssnitt för att styra Logon.
Idealet är ju att koppla upp en controller av något slag som pratar direkt med en Router/switch.
Logo'n var tvungen att vara uppkopplad mot en dator, och det är ingen smidig lösning kan jag tycka.