Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Det gör gott att byta ut gammalt...
såg inte fel ut även om kanske en gammal central håller i hundra år så tror jag att det kan bli mycket säkrings och JFB byte om ett tiotal år när de bekat ihop.
Martin skrev: såg inte fel ut även om kanske en gammal central håller i hundra år så tror jag att det kan bli mycket säkrings och JFB byte om ett tiotal år när de bekat ihop.
Den funkade prima och var säkerligen från 80 talet eller ännu tidigare.
Så förhoppningsvis kommer de ledande tillverkarnas saker hålla länge. Säkringar har man ju fått byta några när det löst ut några gånger.
Nu har jag inga papper på det men en kollega genomförde lite tester med olika JFB bland annat en del äldre och nya tex Malmbergs. vissa tog inte 180grader utan funkade inte alls.
Vissa tog kortslutningstiden alldeles för långtid detta är helt nya. Hager har vi säkert lämnat tillbaka ett 30tal just pga detta.
En del JFB har fungerat vid test men inte haft med sig nollan på tillslaget.
Det må vara extremfall kanske men jag gillar automatsäkringar och JFB inget ont där. Bara det att det säkert kan komma en del problem i framtiden. Nu finns det ju visserligen jfb som motionerar sig själv vilket är en bra sak då risken för att klibba fast är mindre men slitaget större?
Har man en central så brukar jag köra en jfb för huset, eventuellt en till om det behövs, beror på hur stor anläggning en psa för kyl/frys och eventuellt en till för utegrejer.
Tänkte utnyttja en befintlig tråd och hoppas att mina frågor hamnar rätt.
Jag byte några strömbrytare och uttag i ett 30-tals hus och fått då frågan om det går att fixa JFB i huset. Kollade lite elcentral och hittade servicekabel som strax efter elmätare delas i och matar tre elcentraler en för varje plan. Alltså jag hittade inte en huvudcentral utan tre centraler. Jag funderar nu följande:
1. Skall man ha 3 eller 4 JFB?
2. Hur man kopplar JFB i de tre centralerna? Där kommer ju 4 ledningskablar så kopplar man JFB som i huvudcentralen då kan huvudledningar behållas men ingen skydd mellan elmätare och elcentralerna. Vid 4 JFB man måste byta huvudkablar om jag fattar det rätt.
Huvudledningarna känns ganska onödigt att skydda om de inte är särskilt utsatta, tex för gnagarangrepp
Med den information du lämnat så skulle jag sätta en JFB för varje central, förutsatt att det inte är någon som bara innehåller värmegrupper el dylikt. Då får du en relativt välsektionerad anläggning