Badrum med LED-spottar och ELKO Sound player ljudsystem

02 maj 2012 18:54 - 02 maj 2012 19:37 #1 av Patrik Hedlund
Har dragit elen vid en badrumsrenovering och här är resultatet. LED-pottar i taket, Power-LED 1,2 W vid bastudörren, bastulist under lavan och ELKO Sound Player ljudsystem.
Ljudsystemet fungerade riktigt bra och jag placerade två takhögtalare i taket i badrummet och två stycken vägghögtalare under lavan i bastun. Ingen sub, men det blev ett fullt tillräckligt ljud ändå och sedan är det ett badrum där det önskas bakgrundsmusik och ingen konsertlokal.


Två stycken Maxel Pluto 1.2W . Dålig bild där effekten blev ett jättestarkt ljus. I verkligheten är det lagom.
Observera hilaluckan vid golvet.


Vanliga bastuarmaturer och bastulist från Hide-a-lite






Takhögtalarna och Maxel Komet IP44 i taket.




Styrpanelen för ljudsystemet. Monterad i dubbeldosa med två 20-slangar draget till hilalucka vid golvet.
Två medföljande patchkablar dragna och inkopplade i styrpanelen.

Eftersom ljudsystemet och framförallt styrpanelen med ram var från ELKO så blev det givetvis även ÄCKLO, ursäkta ELKO Plus strömbrytare.





Hilalucka där alla tomslangar från varje högtalare och styrpanel kom. Dessutom en slang med el.
Förstärkare monterad och allt kopplat. Ganska enkelt att installera.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 19:16 #2 av Ronnie Lidström
Snyggt!

Vad är det för fabrikat på spottarna?

Vad säger Elko om att placera den högtalaren i en bastu? Klarar den av fukten?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 19:32 - 02 maj 2012 19:34 #3 av Patrik Hedlund

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 19:52 #4 av Martin
Snyggt! Jag har varit och gjort två st bastu själv.

Fick en förfrågan häromdagen på att göra en i en friggebod.
Det jag ställer mig nu är bara var fan jag gömmer alla saker. för var sätter jag knappen etc? Eller räcker det med att bara ha tillräckligt hög ipklass?
I de jag har gjort så har jag alltid kunna sätta strömmställare och trafo mm på utsidan i en korridor/rum etc men nu när det bara blir en bastu i e friggebod så är ju frågan om det är möjligt att göra det?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 19:59 - 02 maj 2012 20:00 #5 av Patrik Hedlund
Ja, det var en bra fråga. Att sätta inuti bastun kan man väl (?) slopa direkt så då måste det ju bli utanför.
Kanske går att få något snyggt utrymme byggt på utsidan där man kan montera grejerna?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 20:12 #6 av Ronnie Lidström
Finns ju annars speciella högtalare av "marina klass". Dvs som är nog vattentåliga för att sätta i båtar osv..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.638 sekunder

Senaste foruminlägg