Min vän arbetar på ett hotell där brandlarmet sköts enligt mig uppseendeväckande. När ett larm kommer in till brandlarmscentralen trycker dom på återställningsknappen innan dem ser efter om det faktiskt brinner. Att larmet utlöser händer ofta och jag tror att larmet enbart skulle behövas att dammsugas/göras rent/översyn.
Anledningen till att personalen är ombedd att trycka på återställning är att ledningen tycker att det är för stor kostad att låta brandkåren komma dit vid varje larm. Absolut förståligt att inte skall behöva komma dit hela tiden, Men när personalen (främst dom som jobbar natt) skall behöva gå runt orolig är det inte en längre en trygg arbetsplats. Ett skräckexempel vore ju att personalen får ett larm och går och återställer larmet först och sedan letar upp vilken sektion det handlar om och därefter går och tittar och konstaterar att ingen brand finns. Tänk om dom inte upptäcker branden och hela uttryckningen försenas och människoliv står på spel!
Vart vänder man sig om man vill att någon skall göra en översyn på ett brandlarm, brandskyddsmyndigheten? Detta är inte en chef eller någon i ledningen utan någon i personalen det handlar om, alltså att en typ besiktningsman kommer oanmäld.
Detta tycker jag borde ligga på fastighetsägaren, men vad gör man som personal när ledningen tycker att det kostar för mycket..
Fast om de bara trycker på återställning och det verkligen brinner kommer ju larmet att gå direkt igen. Förstår ledningen som vill att man först ska återställa larmet innan man storlarmar/springer runt och letar, blir mycket fellarm på hotell, cigaretter, varma duschar osv.
Borde finnas larmlagring dvs en knapp som personalen kan "köpa" tid för att undersöka.
Normalt sätt brukar man ha 1 minut på sig för att trycka på larmlagringen för att köpa sig 3min.
Inom de 3 min kan man återställa larmet när man förvissat sig om att det var ett fellarm. Efter de 3 min går det automatiskt vidare till räddningstjänsten.
Har man ett automatiskt brandlarm är man skyldig att ha 2 st anläggningsskötare som varje månad provar av det lokala larmet samt vid varje kvartal testar larmöverföringen.
Både Fel och Brand. Som givetvis fylls i kontrolljournalen.
Alt lejjer man ut tjänsten till ett företag som har kompetensen.
Vilket blir billigare för de kan ha koll på vilka detektorer som tex är smutsiga eller ligger på gränsen för att fellarma.
Hur mår batterierna? När var de bytta senast?
Fungerar laddningsspänningen?
Släpper branddörrar/luckor?
Övriga styrningar? Ventilation?
Fungerar alla lysdioder i BLC/BFT?
Inom ett år skall hela anläggningen provats av och sen börjar det på ny kula.
I SBF110:6 §7.1 första stycket står det:
Allmänt
"Anläggningsinnehavaren skall tillse att den automatiska brandlarmsanläggningen regelbundet kontrolleras och skötes."
I SBF110:6 §7.2
Säkerhetsföreskrifter
"Det rekommenderas att anläggningsinnehavarens säkerhetsföreskrifter innehåller att avsnitt om vilka åtgärder som skall vidtas av den personal har ansvaret för den automatiska brandlarmsanläggningen i händelse av brandlarm respektive felsignal. Dessutom bör instruktioner finnas för övrig personal inom anläggningen."
I SBF110:6 §7.4
Kontroller och skötsel som anläggningsinnehavaren skall svara för.
"Den regelbundna kontrollen skall omfatta alla delar i anläggningen som är av väsentlig betydelse för anläggningens effektivitet. Anläggarfirmans skötsel- och underhållsinstruktioner skall följas."
Följande minimikrav gäller
§7.4.1
Månadsprov.
Skall noteras i kontrolljournal.
§7.4.2
Kvartalsprov.
Skall noteras i kontrolljournal.