Styra dörrautomatik viia larm/passagesystem

04 maj 2018 08:15 #1 av Mattias
Hej alla!

En klurig fredagsfråga gällande styrning av dörrautomatik.

När man har ett integrerat säkerhetssystem med larm och passerkontroll som ex. RCO (eller vad som) och ska styra en dörrautomatik, hur brukar ni styra dörrautomatiken då?
Det finns delade meningar om att armbågskontakterna ska anslutas till dörrautomatiken eller till systemet.

Ex. Om dörren är låst och larmad och jag trycker på armbågskontakten på insidan som är ansluten till dörrautomatiken, då kommer ingen förbikoppling av larmet att ske. Vilket det hade gjort om armbågskontakten varit ansluten till systemet. Kommer jag utifrån är det ju inget problem eftersom där sitter en kortläsare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2018 11:33 - 04 maj 2018 11:37 #2 av Rikard Ågren
Om dörren är larmad måste ju passagen godkännas på något vis innan öppning kan ske, annars är ju larmet ganska meningslöst?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2018 09:00 #3 av Peter
Armbågskontakterna skall fungera även fall larmet fallerar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 maj 2018 12:47 #4 av Mattias
Men om strömmen går funkar ju inte dörrautomatiken men likaväl vill man ju kunna öppna dörren utan att larmet går. Jag tycker att de borde anslutas till systemet för enkelhetens skull men det finns kanske inget rätt svar.. Då vi tänker och ser på det olika..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2018 07:18 #5 av Peter
Det är mer vad det är för regler på att handikappade skall kunna öppna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2018 14:16 #6 av Markus Ågren
Detta är lite olika beroende på vilket system man använder sig av.
Ska du använda t.ex RCO så har dem inkopplingsexempel i sin exempelsamling, som du kan hitta på deras hemsida (dock krävs inloggning).

Där har man flera olika typer av situationer hur kablaget ska förläggas mellan enheterna samt typ av kabel. Inkoppling på plintar finns inte med i denna exempelsamling.

Det brukar var att armbågskontakterna ska kopplas via dörrnoden. Det finns undantag sedan kan det skilja sig mellan olika funktioner man ska ha. Dörrarnas funktioner har blivit mer avancerade och omfattande dels att man vill ha ringklockor, dörrautomatik, passersystem, inbrottslarm, brandfunktioner och porttelefoner som är ihop kopplade för att sam styra olika funktioner beroende på olika situationer.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2018 15:20 #7 av Rikard Svensson
Jag lägger alltid ak så de följer låsets läge.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2018 12:04 #8 av N.H
Rikard

För mig som enbart håller på med elinstallationer, och enbart förbereder med det som tex larmfirman förmedlar.
Det jag tänker är att det kanske är smart att i vissa fall förbereda för tex brandlarm även om inte det är aktuellt just där och då, men om man ändå har uppe taket så kan man ju förbereda för en branddeckare för en liten extraslant isf.
Många gånger kanske det räcker med att ha några extra tomrör i taket

Finns det nån bra bok eller sida där de mest grundläggande sakerna inom dessa områden finns?
Jag tänker mest på höjder, rekommenderade slangstorlekar ,förslag på lösningar mm

Naturligtvis är ju detta beroende på hur projektet ser ut, men inom elinstallationerna finns ju alltid elinstallationsreglerna 436 40 00 och 437 01 02 att följa.
Finns det nåt liknade inom brand,data passersystem mm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2018 12:41 #9 av Eric Lander
Har man inte någon slags back up om strömmen skulle gå?

Mattias skrev: Men om strömmen går funkar ju inte dörrautomatiken men likaväl vill man ju kunna öppna dörren utan att larmet går. Jag tycker att de borde anslutas till systemet för enkelhetens skull men det finns kanske inget rätt svar.. Då vi tänker och ser på det olika..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2018 20:06 #10 av Mattias
Inte på dörrautomatiken. Men på ellåset (om man inte matar den från dörrautomatiken).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2021 10:01 #11 av Rikard Svensson
Ursäkta sent svar men skicka pm med din epost så kan jag skicka över ett kompendium som jag själv tagit fram för att underlätta lite för våra el-killar som kanske kan vara till hjälp.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg