Uppringare

13 nov 2014 14:03 #1 av Mikael Dalåsen
Hade tänkt använda en Bentel BGSM-120 för att ringa upp med inspelat meddelnade vid aktivering av en ingång.
Dock visar det sig att detta inte funkar via PSTN, utan endast via GSM-nätet.

Så min fråga är, finns det någon annan uppringare som man kan spela in egna meddelanden och som kan ringa upp och spela upp dessa via både PSTN och GSM?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2014 14:28 #2 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Uppringare
Ett litet tillägg:

Om det nu blir fiber istället för analog, och man då väljer att köra IP-telefoni, skiter det sig med analoga uppringningen då? Eller blir det en "vanlig" analog tele i modemet?

13 nov 2014 15:30 #3 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Uppringare
Om man har IP-telefoni och en utgående analog linje ur en router/adapter så kan man räkna med att den "nästan" motsvarar en riktig analog linje. Det finns säkert detaljskillnader, men en någotsånär välgjord uppringare ska inte behöva bry sig om dem. Det kan röra sig om sådana saker som t ex lägre linjespänning i viloläge, konstantström- istället för resistiv matning av linjen, fyrkantvåg istället för sinus som ringsignal, avvikande nivå och frekvens på kopplingston etc.
Just för uppringare kan det bli problem med att en del IP-telefoniadaptrar har en dålig DTMF-mottagare som inte är lika tolerant som Telias växlar för felaktiga DTMF-toner (avvikande nivåer, distorsion etc).

Jag har mer än en gång har varit inblandad i problem med teleutrustning som har varit gjord av oerfarna konstruktörer som har chansat på att alla analoga linjer skulle bete sig precis som den man råkade ha tillgång till på labbet. Ett vanligt misstag är att anta att det finns en bestämd gräns för linjespänning mellan viloläge och aktivt läge. Ett annat misstag är att tro att man alltid kan ta ut en svag ström från linjen i viloläge för att t ex hålla ett backupbatteri laddat, utan att riskera att växel/router/motsvarande ska uppfatta det som att ändutrustningen försöker ta linjen eller att linjen har fått ett isolationsfel.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

13 nov 2014 17:45 - 13 nov 2014 17:48 #4 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Uppringare
Hej,

Är inte så jätte haj på larm, men använder följande för att göra det du säger via gsm. Denna ska dock även klara pstn om jag inte har helt fel. Finns ett sd-kort med ljudfiler som går att göra egna inspelningar på.

www.slksys.com/sv/produkter/roc/index_roc.html
Följande användare sa tack: Mikael Dalåsen

13 nov 2014 19:25 #5 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Uppringare
Den där verkar inte alls dum!
Är det en dyr historia?

Ska ringa å snacka med dom imorgon om jag hinner.

13 nov 2014 19:55 #6 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Uppringare

Mikael Dalåsen skrev: Den där verkar inte alls dum!
Är det en dyr historia?

Ska ringa å snacka med dom imorgon om jag hinner.

Ett löst kort för inbyggnad ligger på ca 3000+moms.
En gsm modul ca 3500+moms.
Färdig låda med nätaggregat och backup batteri samt Roc med gsm ca 8000kr+moms

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg