Trådlöst larm

29 jan 2013 09:58 #1 av Nils Löfgren
Jag har tänkt montera ett larm i mitt hus, det som hade varit bäst/snyggast är om det vore trådlöst. Bor ju i ett äldre hus där det inte finns en massa lediga rör hit o dit ;)
Det behövs någon två dörr,ett par fönster,kanske brand,vatten...ja lite av varje :)

Vad har ni för erfarenheter/tips?

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 15:46 #2 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Trådlöst larm
Teletec har ett som heter Alexor, det är helt trådlöst.
Annars finns powerserien som går att köra både med tråd och trådlöst.

31 jan 2013 16:51 #3 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet Trådlöst larm
Ja där finns ju några varianter! :)
Har du installerat dem? Är de lätta att programmera?

Är det någon som har koll på Galaxy?

Nisses El
Installation och Service

31 jan 2013 18:06 #4 av Johannes Hammarstedt
http://www.verisure.se/ har jag här hemma.
Jag kan i princip inget om larm. Men jag har förstått att trådlösa larm är lätta att påverka.
Å andra sidan är larmet här hemma mest för för att avskräcka de simplaste tjuvarna.
Hade jag haft massa konst och värdefulla prylar hade jag skaffat ett "riktigt" larm.

Behörighet AB

31 jan 2013 20:46 - 31 jan 2013 20:58 #5 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Trådlöst larm
Alexor är ett väldigt bra och drifsäkert larm som är enkelt att hand ha. Jag har satt 5-6st och de fungerar perfekt.

Agility är ett annat larm som är betydligt enklare att programmera samt att det har vissa finesser som är mycket bättre än Alexor.
Ska man inte koppla larmet till larmcentral så tycker jag att Agility är trevliga med svensk röst som ringer upp vid händelse, och/eller sms på svenska. Agility kan givetvis också kopplas till larmcentral.
Även Alexor har kommit med röstuppringning nu, men den är i mitt tycke bedrövlig. Verkar som att det är killarna själv på teletec, som pratat in röstmeddelandena.

teletec.se/files/2293
teletec.se/files/1476

teletec.se/files/2292

31 jan 2013 21:31 #6 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Trådlöst larm
Ett gott råd är att kolla vilken frekvens larmet använder sig av, och kanske undvika de som är allra sämst ur störsynpunkt. Det är alldeles för lätt den som tillfälligt vill oskadliggöra ett larm att få tag i prylar som kan sända med många gånger högre effekt på 433,92 MHz eller 2,4 GHz, men det finns ju även andra licensfria frekvenser/band som är vanliga i larmsammanhang och kanske att föredra.
Just på 433,92 MHz finns det också en undervegetation av mycket undermåliga mottagare som reagerar (eller kan störas ut) även av signaler som ligger flera MHz ifrån den tilltänkta frekvensen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

31 jan 2013 21:55 #7 av Lars Sundbom
Svar från Lars Sundbom i ämnet Trådlöst larm
Visonic gör mycket bra hemmalarm och har de flesta tillbehören man vill ha. Lätt att konfigurera och mycket användarvänligt. Kan rekommendera.
Följande användare sa tack: David olsson

01 feb 2013 14:56 #8 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Trådlöst larm

Ett gott råd är att kolla vilken frekvens larmet använder sig av, och kanske undvika de som är allra sämst ur störsynpunkt. Det är alldeles för lätt den som tillfälligt vill oskadliggöra ett larm att få tag i prylar som kan sända med många gånger högre effekt på 433,92 MHz eller 2,4 GHz, men det finns ju även andra licensfria frekvenser/band som är vanliga i larmsammanhang och kanske att föredra.
Just på 433,92 MHz finns det också en undervegetation av mycket undermåliga mottagare som reagerar (eller kan störas ut) även av signaler som ligger flera MHz ifrån den tilltänkta frekvensen.

Finns det proffesionella larm idag som inte går över 868MHz?

27 mar 2013 12:24 #9 av Bengt-Göran Blom
Svar från Bengt-Göran Blom i ämnet Trådlöst larm
Vi säljer trådlösa larm från Visonic i en webshop + lite annat också i en webbutik.
Finns bland annat lite Video att kolla på som underlättar installation och programmering av just Larm från Visonic PowerMaster-10.
www.klsab.se/larm-video-for-instruktion-...ogrammeringshjalp/41
Lägger också ut en länk till detta larm för det finns en hel del att läsa om det på hemsidan:
www.klsab.se/villa-larm/villa-larm-power...ed-kameradetektor/38

27 mar 2013 14:08 - 27 mar 2013 14:44 #10 av Simon Slotte
Svar från Simon Slotte i ämnet Trådlöst larm
För under 50 dollar får man ett trådlöst GSM larm med batteribackup ett stycke siren, ir-deckare, magnetkontakt och två fjärrkontroller på ebay. www.ebay.com/sch/i.html?LH_BIN=1&_sop=15...mPrRngCbx=1&_udlo=41

Har själv ett i mitt hyrgarage. Inget man kanske har i en villa men för båt, husbil, sommarstuga osv är det prisvärt.

Mera deckare finns att köpa till. Tex gas-, brand-varnare, glaskross, larmknappar osv.
Trådlös knappsats finns att köpa till om man inte vill använda fjärrkontrollerna.

Finns för både 315 och 433 MHz. Går säkert att störa ut riktigt enkelt och kvaliten är inte det bästa men för drygt 300 kr är det ett kap.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

05 aug 2014 13:27 #11 av Mia Oderhem
Svar från Mia Oderhem i ämnet Trådlöst larm
www.akillessakerhet.se Jag har köpt ett larm härifrån. Jag är verkligen imponerad av deras kundtjänst. Deras larmsystem är mycket prisvärda och gör-det-själv så du inte behöver spendera extra pengar för att anställa experter för installation.

05 aug 2014 15:06 - 05 aug 2014 15:11 #12 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Trådlöst larm
I min mening är det ganska så värdelöst med GSM hemlarm som bara skickar sms eller ringer upp... Varken brandkår eller polis rycker ut på hemlarm. Någon måste personligen larma 112 för att de ska komma.
Även om man får ett sms eller telefonsamtal och ringer för att larma själv så rycker de inte ut. Du som ringer måste med dina egna sinnen direkt kunna observera faran. Se eller höra inbrottet eller känna röklukt eller värme från branden.

Ska man ha något så är det något som är uppkopplat till en larmcentral så att det åker ut en väktare som i sin tur kan ingripa eller larma 112.

"Gör-det-själv"-larm är i princip omöjliga att få uppkopplade mot larmcentral och om möjligt ännu svårare att få något för av sitt försäkringsbolag. Utan installation av certifierad installatör (eller allafall av försäkringsbolag godkänd installatör) är inbrotts larm bara något som låter utav bara helvete och förstör nattsömnen för grannarna medans tjuvarna försvinner med din TV....

22 sep 2014 08:21 #13 av Pekka Lindberg
Svar från Pekka Lindberg i ämnet Trådlöst larm
Vi på Rejoin säljer sensorer för övervakning, trådlösa magnetbrytare, rörelsedetektorer, kameror, rök/brand, vatten etc med "standardprotokoll", Zigbee och Z-wave. Alltså både 433 samt 868 Mhz. Finns även WiFi sensorer.

Kika in på:

www.smart-telematik.se

Ställ gärna frågor till vår support om du undrar över något.

Säljare Rejoin Telematics AB

Trådlöst är enklast.

29 okt 2014 06:38 #14 av Niclas Svensson
Svar från Niclas Svensson i ämnet Trådlöst larm
Jag tycker Verisure verkar bra (vad jag har hört och sett från vänner).

Men är det någon här som vet om man kan få köpa liknande Veruisure produkuter utan abonnemang?

30 okt 2014 19:01 #15 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Trådlöst larm
Njae, verisure (tidigare securitas) säljer bara med abonnemang, det gör att du bara betalar typ 4000 för larmet, men det sitter komponenter för 20kkr.

Ska du sätta upp eget är Teletec det enda rätta!

22 nov 2014 16:01 #16 av Rikard Svensson
Svar från Rikard Svensson i ämnet Trådlöst larm

Ivar Ryding skrev: Njae, verisure (tidigare securitas) säljer bara med abonnemang, det gör att du bara betalar typ 4000 för larmet, men det sitter komponenter för 20kkr.

Ska du sätta upp eget är Teletec det enda rätta!

Men efter 10 år har gått har man betalat 40000kr och uppåt för larmet :tummeupp:
Dyra "fria utryckningar".

För mindre objekt utan smarta funktioner är Powerserien klockren.

Vill man vara framtidssäker men en ny plattform välj Siemens SPC.
(SIemens trådlösa serie Sintony 60 kan användas med SPC).

Anläggningskötare Brandlarm SBF 110
Anläggningskötare Sprinklerlarm SBF 120

23 nov 2014 00:47 #17 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Trådlöst larm
Självfallet, Rikard!
Sätta saker för 20 och ta betalt för 40 är branchpraxis.

02 jan 2015 13:28 #18 av Christopher
Svar från Christopher i ämnet Trådlöst larm
Är det någon av produkterna man kan sätta infällt?
Mvh

02 jan 2015 18:40 #19 av JDA
Svar från JDA i ämnet Trådlöst larm
Powerserien alla dagar i veckan. Har monterat dessa i över 10år och är det som funkar bäst och krånglar minst. Dock hade jag väntat på den nya serien NEO som kommer nu i början av året.

31 aug 2015 10:27 #20 av Sem Jacobs
Svar från Sem Jacobs i ämnet Trådlöst larm
Few popular you can check out such as sectoralarm.se, larmhem.se, vikinglarm.se. these are few I have come across but plenty others you can checkout to find best deal.

Expert CMS & Ecommerce Website Development Company : KGN Technologies

Sidan laddades på: 0.118 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen