UniPi Neuron S103 en liten kompakt PLC enhet.

21 mar 2017 18:22 #1 av Urban Wicklander
Har precis startat igång en UniPi Neuron S103 som är en liten kompakt och trevlig PLC enhet och som man kan hitta hos oss.

UniPi Neuron S103

Urban Wicklander
Tekniker, Rejoin Telematics AB

Urban Wicklander ägare och tekniker på Rejoin Telematics AB som säljer produkter för hem och fastighetsautomation samt telematik via webbshopen smart-telematik.se

Rejoin Telematics / smart-telematik.se
Berglundavägen 1G, 703 26 Örebro
Kontakt: 019-760 17 00, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.rejoin.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2017 17:34 #2 av Urban Wicklander
Efter att ha fått en del frågor om mjukvaran för att programmera dessa och om mjukvaran kostar något så har jag lagt till ett kort dokument som visar hur man enkelt får igång den samt får igång sitt först projekt.

Och det bästa är att det ingår en licens gratis till UniPi Neuron produkterna.

Urban Wicklander ägare och tekniker på Rejoin Telematics AB som säljer produkter för hem och fastighetsautomation samt telematik via webbshopen smart-telematik.se

Rejoin Telematics / smart-telematik.se
Berglundavägen 1G, 703 26 Örebro
Kontakt: 019-760 17 00, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., www.rejoin.se

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

16 nov 2018 19:13 #3 av Leif H
Har själv unipi 1.1. till min husvagn o den gör sitt jobb :).
Blir nån typ av Neuro till en maskin hall som en kompis håller på att bygga. Finns de något till den så man kan prata dali?

17 nov 2018 06:35 #4 av Marcus Johansson

Daniel Höst skrev: Har själv unipi 1.1. till min husvagn o den gör sitt jobb :).
Blir nån typ av Neuro till en maskin hall som en kompis håller på att bygga. Finns de något till den så man kan prata dali?

Dom verkar ha haft en som hette M603 men den verkar inte finnas kvar längre. Nu har dom en i Axon serien som ska vara Dali kompatibel men läste något om att det inte finns något program till den ännu utan riktar sig främst till utvecklare.
https://www.unipi.technology/unipi-axon-s605-p179?categoryId=20

17 nov 2018 08:53 #5 av Rikard Ågren
Finns det PID-regulatorer?

Projektledare el, styr och automation

17 nov 2018 14:30 #6 av Marcus Johansson
Mervis IDE includes a library of function blocks for:

mathematical operations (addition, division, average, absolute value, modulus, maximum, minimum, ...)
logical operations (AND, OR, NOT, XOR)
pulse counting, pulse generating, time functions
advanced algorithms (Hysteresis, PID regulation, Equithermal regulation)
communication via e-mail, SMS
Each of the function blocks is described in detail in the integrated manual.

18 nov 2018 08:31 #7 av Tobias
Jag använder mig av Siemens LOGO! Hur och vad skiljer det sig mellan dessa? Siemens ingår programeringsverktyg, nätdel och kabel för nästan samma. pris.

Doing fun stuff

18 nov 2018 10:36 #8 av Leif H
Störta skillnaden är väl att Neuro är en Raspberry pi i grunden så du kan köra vad som helst på den.
Man behöver inte köra deras Mervis. Man kan göra logiken men tex Python skript. Köra evok o köra logiken på nån se rver m.m. Så Siemens logo ligger på samma pris? När jag kolla på wago tex så var dom betydligt dyrare än unipi.

18 nov 2018 14:10 - 18 nov 2018 14:10 #9 av Rikard Ågren
Vet inte vilken Wago du kollat på men t.ex. 750-serien är ju en fullvärdig PLC med en uppsjö av moduler och kommunikationsgränssnitt, går inte riktigt att jämföra med detta tycker jag. Det är olika produktkategorier

19 nov 2018 15:56 #10 av Tobias
Att det är Raspberry pi öppnar en del möjligheter. håller jag med om.

STARTPAKET LOGO! 8 lite mer än 2000kr på Ahlsell för mig.

Ska gå att köra kommunikation mellan Raspberry pi och Siemens LOGO! . Har själv aldrig gjort det.

Alltid kul att veta vad det finns för andra typer av PLC ute på marknaden.

Doing fun stuff

19 nov 2018 17:11 #11 av Leif H
De var ju bra pris för en PLC.

19 nov 2018 18:40 - 19 nov 2018 19:09 #12 av Rikard Ågren
LOGO, Zelio, Millenium 3 etc är väl nästan samma produkt.

Vill man ha en mer avancerad PLC kan man med fördel titta på Unitronics ( SensorGruppen ) där programvaran är fri. Deras Unistream-serie är fantastiskt lätt att programmera och fixar det mesta man kan tänka sig. Och så får man en skärm att leka med också. Fri support på svenska dessutom

20 nov 2018 15:12 #13 av Claes Börjesson

Rikard Ågren skrev: LOGO, ..., Millenium 3 etc är väl nästan samma produkt.

Absolut inte.

Millenium 3 marknadsförs av Crouzet, de har inga andra egna PLC-er som de konkurrerar med. Millenium 3 är enligt min åsikt helt klart den mest avancerade "micro PLC" du kan köpa. Fri MYCKET avancerad programvara. Analoghantering, seriell USB-kommunikation, PID-reglering, inbyggd display m.m. m.m.

Siemens Logo8 konkurrerar med Siemens egna lite större system, de vill därför inte att den skall bli alltför kraftfull.
Följande användare sa tack: Tobias

20 nov 2018 15:20 #14 av Rikard Ågren
I stand corrected. Tack Claes

Sidan laddades på: 0.078 sekunder