Det är tillverkaren, eller närmare bestämt tillverkningsstandarden som styr detta. Den har aldrig krävt att biledaren i EKRK ansluts (det krävs däremot för EKLK). Det är snart två år sedan det kom i ny version av standarden där biledaren försvann.
Jag själv hade uppfattningen att EKLKns biledare skulle anslutas om behov föreligger. Det är ju inte tal om att använda den som skyddsledare eftersom denna redan finns i kabeln, och ej heller handlar det om att potentialutjämna en utsatt del då skärmen inte utgör en utsatt del eftersom den är isolerad. Det som kvarstår då är att jorda för skärmningens eller annan funktions skull. Och detta är väl upp till beställaren att bedöma om detta behov föreligger? Jag kan väl underlåta mig att använda en viss ledare om det inte handlar om en elsäkeretsteknisk fråga. Till exempel så kan jag låta bli att ansluta neutralledaren om jag lagt en 5-ledare till en 3~motor. Eller innebär detta ett problem?
EKLK används när man vill ha en extra skyddad kabel.
Den är krav när man har Ex e(xplosionsfarlig) miljö, för min del jobbar jag med 90% Ex-miljö...
Likaså om man har en fysiskt utsatt miljö, EKLK ger skydd mot spik och annan skada på kabeln, dock måste man hålla koll på utlösningsvillkoren eftersom biledaren bara är 1 mm2.
I Norge där jag mestadels jobbar har skärmen/biledaren alltid större area än ledarna.