Devi har släppt en ny termostat med touchskärm som verkar väldigt intressant!
Tydligen ska dom låtit fyra kvinnor helt utan några särskilda elkunskaper bestämma hur den skulle fungera användarmässigt. Dom försökte med fyra män först, men det blev för komplicerat. Hur det nu kan komma sig? :rulla:
En stor fördel med denna är att det går att välja mellan 10 olika golvgivare så att man förhoppningsvis slipper byta golvgivaren vid byte av en annan trasig termostat.
Har satt in den på ett par ställen och den är riktigt elegant och den är med svenska menyer,
Sen är den väldigt enkel att köra igång det är bara att följa installationsguiden tar max nån min eller två.
Den passar till många tillverkares ramar
devi.danfoss.com/Sweden/Consumer/FloorHe...ch/Frames-Finder.htm
Ronnie Lidström skrev: Finns den med svenska menyer?
Finns "Innerdel" som passar många olika kombinationsramar?
Mjukvaran verkar väldigt väl genomtänkt. Allt man vill ha i ett enkelt och användarvänligt format.
Den "passar" i princip till alla ramar, både på gott och ont. Den klickar inte i ramarna på något sätt utan man klämmer ramen mellan innerdelen och displayen. Trycker man för löst så flyttar ramen sig ganska lätt och när man tryckt dit den ordentligt så känns det som den ska gå sönder när man ska dra loss den.
Jag köpte en för att testa hemma. Jag stör mig lite på att skärmsläckeren inte kan kopplas ur så man ser hur varmt det är hela tiden. Och när man tryckt på display'n för att väcka den så ändras börvärdet.
Jag hade också en funktion innan som jag var tvungen att koppla från. Använder golvvärmen som trivselvärme i badrummet och när jag går hemmifrån och slår på larmet så stängs golvvärmegruppen av via en kontaktor.
Har sparat mycket energi på detta, men Devi termostaten kan inte vara strömlös mer än 24h för då tappar den inställningarna.
Kul funktion annars att den räknar ut energianvändningen samt också bra att man kan använda andra givare än Devi's. I bland stöter man på golvvärmegivare som inte går att byta ut. Också bra att den passar i alla ramar eftersom den sitter utanpå.
Nattsänkningen programmeras och kan inte ske via en extern styrtråd som de gamla termostaterna.