Reka EQLQ Handy

19 apr 2011 18:03 #1 av Rikard Ågren
Reka har kommit med ett svar på Nexans fantastiskt lättarbetade EQLQ Easy. Reka kallar sin kabel för Handy. Precis som Easy så har den ingen fyllnadsmassa mellan ledarna och ytterhöljet och metallmanteln sitter ihop = mindre skräp. Handyn har även färdigtvinnad biledare, dock utan "vågorna" som finns på Easyns biledare. En till sak som skiljer de åt är att ledarna i Handyn är inplastade vilket i och för sig resulterar i skräp men som underlättar att få alla ledarna igenom tätningar och förskruvningar. Biledarna ligger förstås utanför inplastningen

www.reka.fi/swe/products/rekoclean/EQLQ%...C+installationskabel

Någon fler än jag som provat? Inte rikigt lika lättskalad som Easyn, man får dra till en gång för att manteln ska släppa från plasten men sen glider den av lätt. Handyn tål dock lite hårdare tag upplever jag och blir inte lika skitig. Dessutom är den lite mer greppvänlig än Easyn och böjarna blir inte lika lätt platta som på Easy

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2011 18:13 - 19 apr 2011 18:13 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Reka EQLQ Handy
Intressant! Jag har varit lite förvånad att ingen annan tillverkare har kommit med en motsvarande kabel ännu, men då har det blivit ändring på det nu då. :)

Hur är biledaren tvinnad? Nexans vågiga biledare tycker jag är lite dryg, varför kunde de inte ha snurrat ihop den i stället?

Om den Handy tål mer stryk så är ju det bra och om den dessutom inte blir platt i böjarna så är ju det underbart!
Nu tycker väl jag att det är främst på 5G1.5 som det finns störst risk för platta böjar, men..

Ska se om jag kan hitta denna kabel någonstans. Reka, vad är det för märke? Solar har det inte i alla fall. Kanske Selga?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2011 18:17 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Reka EQLQ Handy
Köper hos Storel, de hade bättre pris på Reka än Nexans

Biledarna är bara tvinnade, dock inte så hårt. Och fel väg kom jag på nu - jag tvinnar gärna medsols :) Och visst kan man få den platt men betydligt svårare än med Easyn

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2011 18:26 #4 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Reka EQLQ Handy
Tror att Elektroskandia brukar ha Reka. Ska kika in där imorrn å se ifall den finns hemma!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2011 06:26 #5 av Aron Andersson
Svar från Aron Andersson i ämnet Reka EQLQ Handy
Vågformen på biledaren i Easy är ett krav för att säkerställa kontakt mellan biledaren och aluminiumbandet.

Aron Andersson
www.nexans.se Produktchef för Installations- och Elnätskablar
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2011 15:07 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Reka EQLQ Handy
Hur kommer det sig att Reka klarar sig utan? Gör kanske plaststrumpan att biledarna pressas mot folien?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 08:39 - 11 jul 2011 08:40 #7 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Reka EQLQ Handy
Nu har även Draka kommit med en motsvarande kabel: EQLQ Plus E:0460101 (3g1,5)

Den har ingen plast runt ledarna och biledaren är inte tvinnad.


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 11:05 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Reka EQLQ Handy
Japp jag har köpt några bobiner Draka Plus och den är betydligt enklare att avmantla än Reka Handy. Skulle tro att det är plasten som är boven hos Reka, den suger/limmar fast i aluhöljet

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 16:07 #9 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Reka EQLQ Handy
Fast helt otvinnad biledare är ju verkligen ett steg bakåt till EKLK!!! Nexans sitter ju i alla fall ihop som en ledare så när man skalar in en massa kablar i en central så slipper man tvinna biledaren direkt alt. ha en massa kardeler som hänger och fastnar i ALLT osv.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 17:14 - 11 jul 2011 17:16 #10 av Markus Nilsson
Svar från Markus Nilsson i ämnet Reka EQLQ Handy

Ronnie Lidström skrev: Nu har även Draka kommit med en motsvarande kabel: EQLQ Plus E:0460101 (3g1,5)

Den har ingen plast runt ledarna och biledaren är inte tvinnad.


Har den några fördelar gentemot Nexans?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 18:24 #11 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Reka EQLQ Handy
Den har en nackdel gentemot Nexans: biledarna är inte tvinnade

Prismässigt vet jag inte? Köpte några bobiner när det var introduktion till bra pris

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 19:06 #12 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Reka EQLQ Handy
Rekas 3G1,5 kostade 8-9kr/m på Elektroskandia idag medans Nexas kostar runt 15kr/m om jag inte minns fel.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2012 13:49 #13 av Ola Söderlund
Svar från Ola Söderlund i ämnet Reka EQLQ Handy
Vi köpte Rekas EQLQ handy eftersom vi såg den på elmässan och där var biledaren supertvinnad.

Sen när vi fick trummorna 3G1,5 , 3G2,5, 5G1,5 så var biledaren tvinnad typ ett halvt varv, minsta lilla rörelse och så var biledaren överallt. Sedan är det svårare att skala denna längre sträckor. Vi kommer gå tillbaks till EQLQ Easy trots den våffliga biledaren, slipper iaf plasten och den "färdigtvinnade" biledaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2012 19:04 #14 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Reka EQLQ Handy
Ola (eller nån annan för den delen): Har ni provat Ericssons EXLQ X-tra?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2012 21:13 #15 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Reka EQLQ Handy
Selga i Umeå har en ring EXLQ X-tra på prov och jag måste säga att den är fantastisk. Äntligen en kabel som fungerar som både EKLK och EKRK! Och lättskalad! Och tvinnad biledare!! Och tunn! Och lätt att bocka utan veck!

Det måste vara den optimala kabeln just nu

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2012 21:55 #16 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Reka EQLQ Handy

Rikard Ågren skrev: Selga i Umeå har en ring EXLQ X-tra på prov och jag måste säga att den är fantastisk. Äntligen en kabel som fungerar som både EKLK och EKRK! Och lättskalad! Och tvinnad biledare!! Och tunn! Och lätt att bocka utan veck!

Det måste vara den optimala kabeln just nu

Detta inlägg gör mig exalterad. Kan detta innebära att jag kommer gå ifrån Nexans EQLQ easy och EKRK, för att i stället börja köpa en enda kabel på Selga? Svindlande tanke. Med den utrymmesvinsten i bilen kanske man kostar på sig att även ha 4G1,5 i bilen. :klapp:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2012 17:45 #17 av Anonym Gäst
Svar från Anonym Gäst i ämnet Reka EQLQ Handy
I början av året hade Reka s handy en eller ett par körningar där biledaren var dåligt tvinnad, det ska vara och är hårdtvinnad biledare på den.Det innebär att den kan stoppas direkt i snabbkopplingsplintar typ Hellagrip Wago osv.

Platsfolien runt ledarna är där för att biledaren ska garanteras hålla kontakt med al tuben.
Dessutom är den till stor nytta när man efter uppskalning bara behöver hålla intill den hårdtvinnade biledaren till plastpaketet och trycka genom tätningarnas membran, försök med det på de andra fabrikaten !
Reka s Handy är inte riktigt lika lättskalad som några av de andra på långa längder men till dosuppskalningar och apparat inkopplingar så är det ingen skillnad.

Reka s yttermantel har en lätt blank smutsavvisande yttermantel som har "rätt" vit färg och går att böja utan att den viker eller veckar sig.
Om man håller sig till normen max böjningsradie funkar även 3G2,5 och 5G2,5 utan att vecka sig !
Om man vill använda SEMKO godkänd kabel så bör man kolla upp vilka fabrikat som har det.

Köper den hos Elektroskandia och nu även Solar till ett tillräckligt bra pris men överlägsen service.

J Sons EL

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2012 17:56 #18 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Reka EQLQ Handy
Ett inlägg på EXLQ Xtra är att jag tycker att den har fel färg. Den har inte samma vita nyans som kulo och LETTI-klammer så då går den ju bort direkt om man ska använda den som ersättare till kulo. Tråkigt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2012 21:07 #19 av Anonym Gäst
Svar från Anonym Gäst i ämnet Reka EQLQ Handy
Tycker faktiskt att Handyn är den enda som har "rätt" vit färg dessutom blir det inte så lätt skitiga tummar på den, ytan är glattare å går lätt att torka av ev snörslåfärg å skitiga tummar. Undrar varför det inte står att EXLQ kabeln är SEMKO godkänd ??

J Sons EL

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2012 21:10 #20 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Reka EQLQ Handy
Jag har inte tänkt på att dessa nya kablar skulle ha annan vitnyans än vad som är normalt. Följer de "Exxact-trenden" med en vitare färg eller?

J Sons EL: Vill du fortsätta diskutera så får du allt registrera dig som alla andra! :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.130 sekunder

Senaste foruminlägg