Likheter eller inte?

27 feb 2012 19:01 #1 av Janne Larsson
Vad är det för likhet och/eller skillnad på CAD-ritare, konstruktör och konsult egentligen.
I mångt och mycket tycker jag alla tre (inom teknik) gör samma saker....eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 19:10 #2 av Ronnie Lidström
Konsult kan väl göra så mycket mer än bara rita CAD/Konstruera ritningar?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 20:12 #3 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Likheter eller inte?
Jo, det förstås men ev skillnad på CAD-ritare och konstruktör då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 20:17 #4 av Ronnie Lidström
En konstruktör konstruerar kanske inte möjligtvis bara i CAD? Gips? Lera? :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 20:20 #5 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Likheter eller inte?
JO, jag kom nog på det själv. Konstruktören gör lite mer än bara ritar, lite övriga handlingar och funktionsbeskrivningar osv osv....alltså, en konsult gör "allt", en konstruktör gör lite mindre olika saker än konsulten och CAD-ritaren är närapå begränsad till ritningsritning bara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 21:31 #6 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Likheter eller inte?
Fler begrepp att blanda ihop:
Entreprenör > konsult > uppdragstagare?
Konstruktör > ingenjör?
Ritare > skrivbordsbiträde?

Ronnie var nog inne på rätt spår tror jag.
En konstruktör behärskar nog bl.a. ritande och kan vara entreprenör/konsult och kanske har ingenjörsexamen?

Med risk för självmål nu: vem borde vara den bästa CAD ritaren?
- en datakille som är hypervass på datorn och har pluggat elscheman m.m. på högskola, eller-
- en elektriker som inte är fullt så vass på tangenterna men har byggt de förbaskade skåpen efter funktionsbeskrivning och vet varför den ena kontakten ska dra före den andra?

Hugg nu kollegor!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2012 21:51 #7 av Tobias Karlsson
Jag skulle nog passa in alla tre i kategorin folk man inte vill beblanda sig med men måste =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2012 08:05 #8 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Likheter eller inte?
Försöker mig på en förklaring...
"CAD-ritare" brukar oftast vara den som sitter och ritar in på planritningar utifrån en "uppdragsansvarig/konstruktörs" anvisningar,
En "konstruktör" är någon som utför beräkningar, går på proj-möten, samordnar mellan tex. arkitekter, VVS etc.

Mindre uppdrag är detta oftast samma person...

Skillnaden brukar ligga i erfarenhet och /eller utbildning och därmed lön :silly:

"Konsult" är väl ett flummigt samlingsnamn som kan innefatta det mesta, (proj, besiktning, utredningar, utbildningar etc etc..) bara det går att fakturera :rulla: lite som världens äldsta yrke ;)

@ Ola Sjöberg "Bästa CAD ritaren" -min erfarenhet från diverse kollegor är att det är en stor fördel om man har arbetat praktiskt än om man kommer enbart från skolbänken, :klapp: och det krävs knappast några större datakunskaper för att börja jobba i ett CAD program -några CAD-kurser och ett eget intresse räcker gott, praktisk erfarenhet väger tyngre, tar man steget vidare till uppdragsansvarig/konstruktör så är en teoretisk utbildning (ingenjör) en fördel :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 feb 2012 20:34 #9 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Likheter eller inte?
Jo, dom jag pratat med som chefar på elkonsultfirma säger allihopa att det ultimata är ju att få in en med praktisk erfarenhet och ev kunskaper på CAD är inte så noga, det är ju faktiskt inte så svårt när man satt sig in i det. Detta då för att personen då också kan sticka ut på proj-möten och se "helheten" jämfört med en som kommer direkt från skolan utan praktisk erfarenhet.

Det mest ultimata verkar då vara en elektriker med bra datakunskaper (helst en del CAD) och med erfarenhet av att driva firma/vara projektledare på firma....men de är svåra att få tag på tydligen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 feb 2012 09:52 #10 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Likheter eller inte?
Stämmer bra Janne, arbetar man som installatör och är sugen på att kliva in i rollen som ritare/konstruktör/konsult så skall man inte vara rädd för att söka utannonserade tjänster då jag vet att många företag gärna tar in folk med praktisk erfarenhet och som har ett intresse att lära sig rollen som konsult.
Sen att det i annonsen kan stå att man söker en civilingenjör med mångårig erfarenhet som uppdragsledare i stora byggprojekt och som gärna har stor praktisk erfarenhet som elinstallatör och som dessutom är en kvinna och i 20-års åldern, får man ta med en lasbilslast med salt, dom är inte så många därute ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg