Från att vara industrielektriker till serviceelektriker?

10 apr 2014 17:47 #1 av Mikael Ljungstrand
Har nu gått vidare i karriären som elektriker från att jobbat som industrielektriker i 3,5 år till att börja som serviceelektriker på en medelstor firma. Vad kommer största skillnaden vara? vad ska man tänka på?

Jag kommer som dom flesta serviceelektriker jobba självständigt med allt det innebär. Kundkontakt, planering m.m

Det som jag känner kommer vara absolut största skillnaden är att hålla reda på timmar vart man varit och hur länge osv. När ska man börja räkna på kund A:s timmar och kund B:s timmar. några bra tips kring detta?

Motar gärna allmänt goda råd och tips

Ciao

Mikael

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2014 19:23 #2 av Michell Martic
Ett bra tips är att skriva ner i almanackan var du är.
Skriv ner varje dag!
Kanske t.o.m. en gång på lunchen om du redan varit på många jobb.
Skriv en liten notis om vad du gjort och så.
Service för min del kunde innebära upp till 12 jobb per dag om det va riktigt illa.

Dessutom ska man inte glömma den tid man är hos grossist för att skaffa material. Den kund du handlar åt ska betala för denna tid också.

Vidare så brukar man inte skilja på en kvart hit och dit. Man kan gå ner på halvtimmar ibland, men oftast så handlar det om hela timmar man skriver ner.

Ett annat bra tips är att när du har mycket skrot från ett ställe så åker du och slänger detta direkt efter avslutat jobb. Kör inte runt med det för då blir du aldrig av med det. Tiden blir även rättvisare fördelad då eftersom den kund som du demonterat skroten hos får betala för tiden för efterhanteringen också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 04:52 #3 av Mikael Ljungstrand
Det var väldigt matnyttigt. Tiden är det som jag känner kommer att vara största skillnaden.

Något som jag funderar på också är själva tidsaspekten kring jobben när det gäller planeringen av veckan. Hur många jobb vågar man planera in per dag? Idag tänker jag inte speciellt mkt på vad saker och ting tar i tid, inte heller har jag någon vidare värst planering idag.

Mikael

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 05:38 #4 av Rikard Ågren
Planera aldrig in en full vecka. Den brukar bli fylld ändå

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2014 08:11 #5 av Michell Martic
Det som inte hinns med veckan innan bokas alltid in från tisdag och framåt. Detta för att du ska hinna ta allt det akuta som uppstått under helgen på måndagen.

Sen bokar man aldrig in en omdragning en fredag. Det är lite tråkigt om det inte hinner lösa sig liksom. :/

För övrigt så tar man nog mycket dagen som den kommer. Man bokar kanske in halva veckan jämnt för delad.
Resten fylls ut av alla samtal som uppstår under veckan, precis som Rikard skriver.

Är du anställd på service så ska du vara flexibel. Annars är det ju ingen service. :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder