Hej, kan man börja jobba som serviceelektriker redan efter att man gjort lärlingstiden och fått ecy-cert? eller
kräver de flesta elfirmor att man först ska ha jobbat några år som installationselektriker på nybyggen för att få erfarenhet? eller kan man börja jobba direkt med service om man vill det?
Firman jag jobbar på har skilda service- och installationsavdelningar. När jag började min lärlingstid så började jag på installationsavdelningen. I början så var jag lite överallt, stora byggen, små byggen, industrin. Efter ett tag så började jag göra installationsavdelningens småjobb, ibland själv, ibland med någon kollega. De jobben är i princip samma sak som service. Jag har varit anställd på firman i 6 år och för ett år sedan så bytte jag avdelning till service. Men i princip så har jag hållit på med servicejobb från och till i 5 år kanske.
Att vara installationselektriker är en väldigt bra grund för att sedan gå vidare till service. Jag har helt ärligt lite svårt att se hur man direkt skulle kunna gå över till service, men tydligen så verkar det väl gå. Jag menar, hur gör alla små firmor som endast har serviceelektriker?
Jag blev lärling 3 juni 2009 och då som installationselektriker. I slutet av 2010 började jag på serviceavdelningen.