Jobba deltid/extra som elektriker?

29 nov 2012 16:19 #1 av robert
Om man har jobbat några år som elektriker men kanske vill plugga vidare till t.ex elingenjör,
vad tror ni möjligheten är att kunna jobba deltid/extra ibland som elektriker/med eljobb parallellt med studierna?
Jag tänkte på bemanningsföretag, allmännyttans fastighetsbolag eller vitvaruservice och liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 nov 2012 19:09 #2 av Lars Sundbom
Jag ser inga problem med det. Du kan ju jobba som timanställd vid behov åt din tidigare arbetsgivare kanske? Om inte annat så kan du starta en enskild firma och köra på F-skatt, det gör det lite enklare för de som vill anlita dig.

29 nov 2012 20:33 #3 av Tobias Karlsson
Blir problem om du inte har behörigheten om du skaffar F-skatt och tänkte jobba med el...

/Linjemästare Karlsson

30 nov 2012 06:42 #4 av Johannes Hammarstedt

Tobias Karlsson skrev: Blir problem om du inte har behörigheten om du skaffar F-skatt och tänkte jobba med el...

Precis. I och med att det måste finnas ett anställningsförhållande så blir det svårt.
Det finns ju förvisso undantag i Elsäk-fs 2007:2 13§, men jag vet inte om det är så enkelt att nyttja det.

Behörighet AB

30 nov 2012 16:17 #5 av Lars Sundbom
13 § Bestämmelser om anställningsförhållande finns i 6 § elinstallatörs- förordningen (1990:806). Undantag från anställningsförhållandet föreligger i följande fall.

1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.

Det känns ganska klart. Vid tillfälligt arbete, exempelvis en dag, så torde arbetets omfattning vara klarlagd innan det påbörjas.

30 nov 2012 20:34 #6 av Johannes Hammarstedt

Lars Sundbom skrev: 13 § Bestämmelser om anställningsförhållande finns i 6 § elinstallatörs- förordningen (1990:806). Undantag från anställningsförhållandet föreligger i följande fall.

1. När en elinstallatör eller yrkesman inte är anställd i det företag hos vilket elinstallationsarbete tillfälligt skall utföras och arbetets omfattning är klarlagd innan det påbörjas.

Det känns ganska klart. Vid tillfälligt arbete, exempelvis en dag, så torde arbetets omfattning vara klarlagd innan det påbörjas.

Javisst, gäller det bara en dag så går det säkert.
Men jag fattade som att det handlade om mer än en enda dag.

Behörighet AB

01 dec 2012 11:50 #7 av Lars Sundbom
Jobba extra ibland var det väl tal om, eller?

01 dec 2012 20:11 #8 av Johannes Hammarstedt

Lars Sundbom skrev: Jobba extra ibland var det väl tal om, eller?

Då räknas det inte som tillfälligt tyvärr.

Behörighet AB

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg