Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Mätning av resistans i jordnät som ligger i bottenplatta

07 nov 2022 09:28 #1 av Christian Johansson
Hej,

Ny här. Är det någon som vet om det är specifika krav på mätinstrument för att mäta resistansen i ett jordnät(potentialutjämning) som ska gjutas in i en ”platta” på mark? Eller kan man ta vilket billigt mätinstrument som helst?

Jordnätet ifråga består av ihopsvetsade armeringsjärn, i ett rutmönster, som ligger ovanpå konstruktionsarmeringen i en platta. Från detta jordnät sticker det upp vertikala jordledare(armeringsjärn) i väggen med jämna mellanrum(ca: var 12:e m). Det ska mätas mellan en av dessa vertikala jordledare och till ett antal av de ”kryss” som uppstår i jordnätet i plattan. Förväntade mätvärden är strax över 0 – 1,5 ohm, baserat på tidigare erfarenhet.

Jag har för mig att jag någonstans har läst att man ska ha en ström på 200mA vid mätning, eller är det bara ett krav vid mätning av PE-ledare(kabel)?

Är det någon som vet/kan klargöra? Även tacksam på förslag av lämpligt Fluke-instrument. Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 nov 2022 09:41 #2 av Bo Siltberg
Instrument för kontroll ska väljas efter SS-EN 61557. Du ska alltså göra en kontinuitetsprovning, och då gäller bl.a 200 mA ja. Lågohmsområdet på första bästa installationsprovare skulle jag anse uppfyller detta.
Följande användare sa tack: Christian Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder