EMC Säkerhetsbrytare.

21 maj 2021 20:44 #1 av Magnus H
På vissa säkerhetsbrytare typ Katko 316U EMC medföljer 3 stycken holktätningar varav två är EMC och den tredje är vanlig PVC. (Kapslingen är lackerad med någon sorts magnetisk färg, tror jag.)

När man ansluter sin kabel med skyddsskärm till säkerhetsbrytaren via de 2 EMC holktätningarna är allt ok, men vill man ha till exempel indikering från brytaren använder man den tredje tätningen för den kabeln som är vanlig PVC, bryter man då inte EMC skyddet?

Jag kom att tänka på det när jag såg att ABB motorer är utrustade med emc holktätningar för både motorkabeln och NTC givare.

Är det någon som är insatt?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2021 12:16 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet EMC Säkerhetsbrytare.
Jag kan inte säga säkert, men det är motorkablarna som bär en störning som behöver avskärmas. Det finns förhoppningsvis ingen störning i signalkabeln. Det blir dock ett litet hål i kapslingen, som kan ha betydelse.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2021 16:20 #3 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet EMC Säkerhetsbrytare.
Fick svar av Sami Kokkomäki på Katko:

"The auxiliary in the safety switch is connected to the control circuit and that is not connected to the inverter power side. Therefore control current is clean and the route doesn’t need to be done with EMC components. The small extra hole (typically M16) that is needed for the control cable does not jeopardize the EMC characteristics of the system – that has been tested."

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2021 21:44 #4 av Thomas
Svar från Thomas i ämnet EMC Säkerhetsbrytare.
Hej

Skärmen i en motorkabel utgör en återledare/utjämnare för common mode ström från motorkroppen tillbaka till kraftelektroniken, där normal utjämning med RK inte fyller någon funktion med sin höga (relativt!) reaktans.

Det kan ju tänkas bli lite tokigt att använda en skärmad kabel för återkopplingen tillsammans med en EMC förskruvning. Potentialen, högfrekvent, i den brytarens kapsling kan ju vara ganska stökig -och hög! Om man sedan kopplar en styrkabels skärm dit och till jord i andra änden så kan det gå en del ström i den skärmen. Ifall kapslingen har en gulgrön utjämning har ingen bäring på problemet, den har alldeles för hög impedans för att kunna knyta ner kapslingen till samma potential som i exempelvis det matande skåpet eller var nu kabeln sedan tar vägen. Klarar man strömmen rent termiskt så återstår frågan om störningar som skapas av det. Nu är ju återkopplingen från en arbetsbrytare ganska robust dock.

Spänningen som uppstår är en funktion av flera saker, motorkabelns skärmkoppling, dUdT på omriktaren, kabellängd, motorstorlek etc. Men framför allt kanske kabeln/kablarnas geometri. Generellt tycker jag man ska vara försiktig med att lägga saker elektriskt parallellt med motorkablars skärmar. Ta tex temp och varvtalsåterkoppling, deras skärmar går elektriskt parallellt med motorkabelns och utgör en ganska lågimpediv återledare för kapacitivt kopplade störströmmar vid motorn.

Att sådana installationer fungerar vid utförandet är en sak, det vi sett är att nivåerna kan drastiskt öka under installationens livslängd om tex en EMC förskruvning får sämre kontakt med skärmen efter tex service eller slitage. Det behövs bara lite dålig anliggning mot skärmen tex. Felet yttrar sig sedan som kommunikationsstörningar, lagerströmmar eller gnistrande skärmanslutningar eller i värsta fall kännbar potentialskillnad mellan olika delar av anläggningen.

Det blev lite utsvävning, men jag kunde inte låta bli! Du har ju redan hittat rätt lösning för din applikation!

Thomas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.087 sekunder