Att arbeta som lärling i Norge

21 maj 2013 07:23 #1 av Sebastian Wesselhoff
Hej på er!

Jag har funderingar på att dra mig till norge för att arbeta, främst för att få klart lärlings timmarna så jag blir utbildad och eventuellt vara kvar tills jag blir fullbetald.

Jag tog studenten 2012 och arbetar som fastighetsskötare föt tillfället och vill nu gå lärling.

Finns det råd & tips angående arbete i Norge?

Ska arbeta i Stavanger (Västsidan i Norge) och undrar om det finns svenska elfirmor i Norge? Det blir ju lättare självklart, annars får det ju bli ett Norskt företag. Hört att Hamilton people är ett dåligt företag, fast det finns intressanta lediga tjänster där.

Vet någon hur en lärlings lön som elektriker är i Norge? Finns det företag som endast kräver ECY-Certifikat och intyg på att man gick elprogrammet med alla el ämnen godkända?

Har hört att det tar 2-4 månader att få ett DSB godkännande och man blir lätt avslagen även om man skickar in allt som man skall göra.

Fler råd och tips uppskattas även då jag kommer att åka till norge med en kompis runt juli-aug så fort vi har arbete så klart.

Tack på förhand alla forums människor. Med vänlig hälsning, Sebastian W

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2013 08:13 #2 av Sebastian Wesselhoff
Finns det företag som enbart kräver ECY-Certifkat och gymnasiell utbildning som söker lärlingar?

Då DSB är omöjligt att inskaffa eftersom jag inte har gått klart lärlingsperioden och arbetat i 2 år.

hjälp snälla, då jag vill gå klart lärlingsperioden åtminstonde, men även arbeta mig uppåt.

05 aug 2013 14:55 - 05 aug 2013 14:56 #3 av Krb-el
För att få arbeta som montör i Norge så måste du ha "Dsb" för att få det så måste du ha gjort klart din lärlingstid i Sverige vad jag har förstått. När jag var lärling så fanns inte Dsb så jag arbetade då i Norge utan något certifikat alls men, då fick jag bara dra koax och nätverkskabel med dålig lön.

Mitt råd är nog att du gör din lärlingstid klart här i Sverige och kicka till Norge när du har lärt dig lite... Du får bättre lön och det hela blir lite roligare.

www.krb-el.se

Bilagor:

29 okt 2014 06:08 #4 av Niclas Svensson
Håller med att ta din lärlingsperiod i Sverige först.

Alternativet är att du ringer till någon stor El firma i Norge och frågar helt enkelt :tummeupp:

23 nov 2014 08:01 #5 av Daniel
För DSB krävs 2 år arbetad tid i Sverige, inget krav på ECY. Du kan börja i Norge om hjälpmontör, vilket i teorin innebär att du inte få göra krävande uppgifter, men i praktiken gör du samma som alla andra. Lönemässigt ger dsb 5-10:- mer i timmen. Som lärling på rätt firma ligger man på 130-150:-/h.

23 mar 2015 09:55 #6 av olle Stark
Kunde du tänka dig att jobba i Akershus-området?

Gå in på www.dinelektrikerakershus.no/

Välj "kontakt oss", sedan "jobbe hos oss".

Sidan laddades på: 0.101 sekunder

Från Facebook-gruppen