Fundering kring isolationsprovning

05 apr 2011 20:23 #1 av Rikard Ågren
Har köpt ut en Kyoritsu isolationsprovare. På denna sitter en proprietär kontakt där mätsladdarna sitter monterade, jordproben har en banankontakt för anslutning av krokodilklämma eller dylikt. Den andra sladden (där spänningen matas ut) har dock en fast monterad mätprob med knapp för spänningssättning

Detta får till följd att om jag ska kunna använda detta instrument med det älskvärda Easy Iso kabelsettet så kan detta bara anslutas på jordproben vilket gör att testspänningen måste läggas på jordskenan. Ser ni några problem med detta? Själv testresultatet borde ju bli detsamma. Men är det något jag inte tänker på?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2011 04:56 #2 av Ronnie Lidström
Spelar knappast någon roll vilken ände du sätter var!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 apr 2011 17:03 #3 av Rikard Ågren
Finns det något inkopplat i anläggningen som har jorden som referens, HF armaturer tex, så kanske man måste frånskilja dessa helt och hållet?

Projektledare el, styr och automation

06 apr 2011 18:38 #4 av Ronnie Lidström
Jag har fått som tips att megga med 250V på grupper som har HF-don. Eller annat med överspänningsskydd mellan fas-jord.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

27 okt 2011 00:20 - 27 okt 2011 00:22 #5 av Simon Slotte
Kapar tråden.

Börjar med att be om ursäkt om jag är lite grinig och pessimistisk men har jobbat tre långa veckor i sträck.
Brukar inte mäta stora anläggningar har en kollega på firman som sköter sånt.

Har ett projekt (restaurang) där jag har byggt ut en ganska stor befintlig central (315A H-säk ca 120 grupper) och ändrat om lite. Hyresgästen stressar på och vill komma in innan överlämningsdatum. Jag stod idag efter ordinarie arbetstid och drog av HBn och kopplade ur inkommande nolla för att sätta igång med mina tester.

Byglar N+L1+L2+L3 och mäter på 500V mot jord. På ovansidan av HBn.

Får inga godkända värden, långt ifrån.

Kollar och ser att den inte når upp till testspänningen utan bara 100 volt när jag mäter. Testar att hålla in knappen länge för att "ladda" upp kretsen. Spänningen segar sig upp samtidigt som MOhm segar sig upp men jag når inte mer än strax under 230v och får inte en godkänd mätning.

Är kretsen för stor för att min eurotester ska orka med att ladda upp den. Eller är det så att det vid dålig isolation inte går att komma upp i mätspänning?

Klockan va 22.00 så jag gav upp och åkte hem.
Får väl börja mäta kabel för kabel och lägga ur alla jävla kablar från plintar och skenor. Såklart sitter det ingen partex på nollorna. Där om någonstans borde det vara LAG på märkning. Till råga på allt har den som va i centralen när den va ny och la in allt inte brytt sig utan allt ser ut som spagetti. Nollorna ligger huller om buller. Kommer ta en hel jävla natt att reda ut. Dagtid går inte då blir det sura miner hoss dom andra yrkesgrupperna som inte är vana att jobba i mörker....

OVER AND OUT. Jag bjuder på folköl till den som hittar frågeställningen i min wall of bitter text ;)

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

27 okt 2011 07:14 #6 av Bo Siltberg
Om det finns ett kraftigt jordfel som inte ger symptom vid drift så torde det ligga på en grupp utanför JFBerna - det ska väl inte vara alltför många ;)

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Från Facebook-gruppen