Installationskontroll

25 okt 2011 18:48 #1 av Anonym Gäst
Hej,

1. Hur gör ni installationskontroll om ni inte har ett testinstrument?

2. Vilka instrument använder ni?

3. Hur stort-litet jobb utför ni det?

Jobbar som lärling på ett en mans elfirma, där en del är tpp secret.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2011 12:51 #2 av Ronnie Lidström
Ingen som vågar svara? :rulla:

Vid större jobb (centralbyte) så testar vi hela anläggningen med Eurotester. Meggning, Jordkontinuitet, JFB-test, förimpedans osv.

Vid mindre jobb testas bara "som vanligt" med spänningsprovare/uttagsprovare. Ingen jordkontinuitet testas vanligtvis vid mindre utökningar.. Kanske man borde testa detta oftare?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 okt 2011 13:45 #3 av Johannes Hammarstedt
Kan det vara så att ingen vågar svara eftersom det inte finns nåt riktigt bra svar på frågan?

Elinstallatörsförordning 1990:806
7§ Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till at den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom

Tja, det är ju solklart vad som bör göras B)

Bara att fråga den som ni utför arbete under överinseende åt vilken kontroll ni skall göra.
Annars kan man ju få lite vägledning i kapitel 61 i SS 436 40 00.

Personligen tycker jag att minimum är kontinuitetsprov av skyddsledare oavsett storlek på arbete.