Installationskontroll

25 okt 2011 18:48 #1 av Anonym Gäst
Hej,

1. Hur gör ni installationskontroll om ni inte har ett testinstrument?

2. Vilka instrument använder ni?

3. Hur stort-litet jobb utför ni det?

Jobbar som lärling på ett en mans elfirma, där en del är tpp secret.

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2011 12:51 #2 av Ronnie Lidström
Ingen som vågar svara? :rulla:

Vid större jobb (centralbyte) så testar vi hela anläggningen med Eurotester. Meggning, Jordkontinuitet, JFB-test, förimpedans osv.

Vid mindre jobb testas bara "som vanligt" med spänningsprovare/uttagsprovare. Ingen jordkontinuitet testas vanligtvis vid mindre utökningar.. Kanske man borde testa detta oftare?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 okt 2011 13:45 #3 av Johannes Hammarstedt
Kan det vara så att ingen vågar svara eftersom det inte finns nåt riktigt bra svar på frågan?

Elinstallatörsförordning 1990:806
7§ Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till at den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom

Tja, det är ju solklart vad som bör göras B)

Bara att fråga den som ni utför arbete under överinseende åt vilken kontroll ni skall göra.
Annars kan man ju få lite vägledning i kapitel 61 i SS 436 40 00.

Personligen tycker jag att minimum är kontinuitetsprov av skyddsledare oavsett storlek på arbete.
Har man JFB tycker jag även att denna skall provas genom ett antal stickprov ute i anläggningen.

Behörighet AB

26 okt 2011 16:50 #4 av Ronnie Lidström

Johannes Berglin skrev: Kan det vara så att ingen vågar svara eftersom det inte finns nåt riktigt bra svar på frågan?

Var ju egentligen tre frågor, och alla dessa går ju ganska bra att svara på?

Frågan var ju inte vad man SKA göra för kontroller, utan vad man själv faktiskt gör för kontroller :silly:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

26 okt 2011 17:59 #5 av Johannes Hammarstedt

Ronnie Lidström skrev:

Johannes Berglin skrev: Kan det vara så att ingen vågar svara eftersom det inte finns nåt riktigt bra svar på frågan?

Var ju egentligen tre frågor, och alla dessa går ju ganska bra att svara på?

Frågan var ju inte vad man SKA göra för kontroller, utan vad man själv faktiskt gör för kontroller :silly:

Jo förvisso.
Men nånstans känns det ju som att frågeställaren söker nåt slags kvitto för hur det ska gå till och inte bara ett statistiskt underlag.
Dessvärre är det nog som så att man inte alltid gör det man borde göra.

Behörighet AB

26 okt 2011 18:01 #6 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Installationskontroll
Ja, kontinuitetstestat bör man ju som sagt göra.. Men det slarvas nog en hel del med det..
Ska man bara utöka med ett uttag så blir det ju en del extra jobb om det nu inte finns JFB så man på ett enkelt sätt kan bryta bort nollan...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

26 okt 2011 18:05 #7 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Installationskontroll
Men för att försöka besvara TS fråga lite mer seriöst.

Som nummer 1 så ska du göra din egenkontroll, det är i princip att ta en extra titt innan du sätter på locket. Att jorden har hamnat rätt osv.

Sen är det upp till elinstallatören på er firma att kontrollera resten, detta kan han göra genom att deligera ner kontrollansvaret till någon annan. Men i den deligeringen ska det stå exakt vad du ska kontrollera. Och viktigast av allt så skriv inte på något om du inte känner dig 100 på hur kontroller går till, begär då mer utbildning.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Sidan laddades på: 0.096 sekunder

Från Facebook-gruppen