Voltmeter för att sätta fast på en Din skena

22 feb 2017 22:58 #1 av Lars Bäckström
Hej jag såg en gång en normcentral en gång som var kompleterad med instrument som typ Voltmeter
och Ampermeter och jag misstänker att instrumenten var gjorda för att sitta på Din skena

Kan det ha varit Legrand Veidmuller och Phoenix eller något annat fabrikat.

Är det någon som vet tart man kan köpa dom här instrumenten och så behöver jag en
vridomkopplare så att jag kan mäta både fasspänning och huvudspänning i centralen.
där jag tänkte montera dom.

mvh Lars Bäckström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2017 06:38 #3 av Rikard Ågren
Du får ju en energimätare för samma peng

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2017 18:46 #4 av Lars Bäckström
Jag bjudade in en ny ABB trefasmätare med Nolla för 500 kr ett tag sedan på tradera som jag tänkte
klämma in i Hagercentralen på dinskenan nu behöver jag en voltmeter för att kolla huvud och fasspänning precis
som man gör i ställverk.

mvh Lars Bäckström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2017 20:07 #5 av Rikard Ågren
Ser du inte det på elmätaren?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2017 22:24 #6 av Tobias Karlsson
Jag skulle då inte lita 100% på att elmätare visar exakt.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2017 08:34 #7 av Rikard Ågren
Varför inte det?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2017 09:31 #8 av Electrum
Jag skulle då inte lita 100% på att någon slags elmätare (eller mätinstrument öht) visar exakt. :huh:


Det enda jag är 100% säker på är att ingen mätare eller mätinstrument visar helt exakt. :silly:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2017 20:30 - 26 feb 2017 20:39 #9 av Lars Bäckström
Elenergimätaren är en ABB OD4165 och jag kollade lite i bruksanvisningen och den har bara en indikation
På fasindikering och att det finns en belasting över mätaren.

mvh Lars Bäckström

Jag såg att Schneider electric har fina vridspole instrument som man kan montera på en dinskena både
voltmetrar och amperemetrar men det är väll klart att det är feltollerans på vridspoleinstrumen
1 procent 2 procent av fullt utslag eller vad det nu när dvs ju större utslag desto mindre fel .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2017 22:19 #10 av Rikard Ågren
Ok jag vet ju inte vad applikationen är eller vilken noggrannhet som efterfrågas men jag skulle nog ändå sätta in en elmätare som fixar det för samma peng som ett instrument som bara visar spänning. Och spara modulplatser på köpet :) Använd den begade till någon rolig undermätning

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2017 22:28 #11 av Lars Bäckström
Hej men ABB elmätaren är ny och jag tänkte använda den som en undermätare och det finns plats i
den normcentralen så det räcker till så det borde bli bra tycker jag.

mvh Lars Bäckström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2017 17:55 - 04 mar 2017 17:57 #12 av Odd Hedberg

Electrum skrev: Jag skulle då inte lita 100% på att någon slags elmätare (eller mätinstrument öht) visar exakt. :huh:
Det enda jag är 100% säker på är att ingen mätare eller mätinstrument visar helt exakt. :silly:

Håller oförbehållsamt med om det, men tillsammans ger dom en bra indikation på statusen på
nätleveransen/huvudsäkringarna/momentana förbrukningen/förbrukningsfördelningen...
Jag gillar min lilla inmatningslåda skarpt! :tokig:

Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2017 23:29 #13 av Lars Bäckström
Hej Ampermetrarna går dom via en strömtrafo med någon omsättning som ger max 5 A på sekundär-
sidan eller är dom för direkt mätning av växelströmmen ?

Mvh Lasse?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 12:44 - 05 mar 2017 12:47 #14 av Odd Hedberg
Amperemetrarna drivs av tre strömtransformatorer som sitter inne i lådan, en per fas. Där ansluter även voltmetrarna... Vad strömtransformatorerna har för data vet jag inte, dom följde med amperemetrarna (ut ur det skåp vi hade order att skrota ute på verket...)

[ Jag använde polbultarna för primärströmmen på trafoblocken för att på ett enkelt och elegant sätt klyva matningen från mätare och huvudbrytare på utsidan väggen så att jag sedan kunde mata en försörjning till vardera av de två elcentralerna för 'husets insida' resp. 'garaget och husets utsida'. ]

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 14:56 #15 av Lars Bäckström
Hej ABB elmätaren som jag köpte klarar av upp till 65 A per fas direkt igenom mätaren.

På högspänningställverk så brukar det finnas en effektfaktormeter som visar cos fi
och hur mycket belastningen är reaktiv eller capasitiv för att man ska koppla in ett
faskompenserings batteri för att slippa betala straffskatt har jag för mig.

mvh Lars Bäckström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2017 05:06 #16 av Marcus
Jag tycker denna typ av mätare funkar för ändamålet. Visar alla tre faser samtidigt på displayen avseende spänning, ström, cosfi.


support-carlogavazzi.se/artikel.asp?ID=1515

www.support-carlogavazzi.se/downloads/-m...24_din_ba_091110.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2017 17:12 #17 av Joel Ingolf

Lars Bäckström skrev: Hej ABB elmätaren som jag köpte klarar av upp till 65 A per fas direkt igenom mätaren.

På högspänningställverk så brukar det finnas en effektfaktormeter som visar cos fi
och hur mycket belastningen är reaktiv eller capasitiv för att man ska koppla in ett
faskompenserings batteri för att slippa betala straffskatt har jag för mig.

mvh Lars Bäckström


"Straffskatt" är väl kanske att ta i, men man kan ju sänka sin tariff om man fördelar belastningen bättre så att man inte har för högt inställt värde. Typ.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.147 sekunder