Kan man testa en jordfelsbrytare som är monterad på en hiss när hissen matas av tillfällig byggcentral som också har jordfelsbrytare. Problemet som vi får är att jfb i byggcentralen bryter innan hissens jfb bryter. Jag använder mig av fluke 1654 installationstestare. Det funkar om jag håller PE-proben på inkommande nolla, men är det ok att testa så?
Är det en trefasmatning till hissen, och en 4-polig JFB?
Men jag tror det blir rätt när du mäter som du skriver. Då leder du en felström förbi nollan i testad JFB men till nollan i matningen, så den JFB inte påverkas.
Vill man koppla om lite så kan man dra om så man simulerar en 4-trådssystem till Hissens JFB, dvs låta nollan från matningen motsvara en PEN. Men jag tror det är detta som i praktiken sker när du testar som du skrev.
Ett sätt är ju att skapa en felström med en fulltransformator i serie med lämpligt motstånd, som kopplas in över den JFB som ska testas. Tack vare transformatorn kommer en eventuell tidigare JFB i nätet inte att "se" felströmmen.
Det räcker gott med en liten trafo av typ nätadapter 230/12 V på 5-10 VA för ett sådant prov. Komplettera med ett reglerbart seriemotstånd och en digitalmultimeter ställd på strömmätning och lämpligt mätområde.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.