Test av jfb

01 okt 2016 10:05 #1 av Andreas Jarl
Hejsan

Kan man testa en jordfelsbrytare som är monterad på en hiss när hissen matas av tillfällig byggcentral som också har jordfelsbrytare. Problemet som vi får är att jfb i byggcentralen bryter innan hissens jfb bryter. Jag använder mig av fluke 1654 installationstestare. Det funkar om jag håller PE-proben på inkommande nolla, men är det ok att testa så?

Med vänlig hälsning, Andreas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 10:48 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Test av jfb
Är det en trefasmatning till hissen, och en 4-polig JFB?

Men jag tror det blir rätt när du mäter som du skriver. Då leder du en felström förbi nollan i testad JFB men till nollan i matningen, så den JFB inte påverkas.

Vill man koppla om lite så kan man dra om så man simulerar en 4-trådssystem till Hissens JFB, dvs låta nollan från matningen motsvara en PEN. Men jag tror det är detta som i praktiken sker när du testar som du skrev.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

01 okt 2016 11:35 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Test av jfb
Låter som ett utmärkt sätt att prova en JFB som ligger efter en annan.

Projektledare el, styr och automation

01 okt 2016 12:46 #4 av Andreas Jarl
Svar från Andreas Jarl i ämnet Test av jfb
Tack för snabba svar.

Hissen har separat matning till korg och schaktbelysning som skyddas av en jfb.

Så från byggcentralen kommer det en vanlig 10 A matning och den är ju skyddad av egen jfb i byggcentralen.

När vi testar utlösningstid och mA så händer det ofta att byggcentralen löser ut före hissens jfb, och det är det jag vill komma ifrån

/Andreas

02 okt 2016 19:37 #5 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Test av jfb
Ett sätt är ju att skapa en felström med en fulltransformator i serie med lämpligt motstånd, som kopplas in över den JFB som ska testas. Tack vare transformatorn kommer en eventuell tidigare JFB i nätet inte att "se" felströmmen.

Det räcker gott med en liten trafo av typ nätadapter 230/12 V på 5-10 VA för ett sådant prov. Komplettera med ett reglerbart seriemotstånd och en digitalmultimeter ställd på strömmätning och lämpligt mätområde.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.077 sekunder

Från Facebook-gruppen