Isolationsprovning

15 aug 2016 06:17 - 15 aug 2016 06:18 #1 av Johan Jönsson
Hej.

Jag har suttit och läst igenom EIO:s kontroll före idrifttagning dokument och reagerade på isolationsmätningen, är det så att man aldrig isolationsmäter mellan fas och N i sverige?
Jag kanske tänker helt fel nu (å då får ni gärna rätta mig), men om man isolationsmäter L1,L2,L3,N sammankopplat mot PE hur kan man då se en kortslutning mellan fas och N (t ex om snickaren har skruvat i ett rör), eller är det så att man mäter bara mot PE och så får man se om det är någon kortslutning fas-N när man slår på strömmen?

Förmodligen är det nått jag har missat, men jag kan inte komma på vad.

Jag har jobbat i norge i 10 år och där mäter vi alltid mellan Fas, N och PE på TN-anläggningar.

Hjälp mig förstå tack.

Mvh Johan Jönsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2016 07:01 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Isolationsprovning
Det är så enkelt som att de svenska reglerna säger att isolationsprovning mellan spänningsförande ledare (alltså även L-L) endast bör göras i brandfarliga utrymmen. Notera att de använder ordet bör.

Men samtidigt skulle jag vilja säga att det finns inga regler för vilka kontroller som ska göras, utan det bör man bedöma från fall till fall. Hur ofta har du upptäckt ett fel vid isolationsprovningen och vid vilken typ av installation var i så fall det?

15 aug 2016 10:16 #3 av Johan Jönsson
Svar från Johan Jönsson i ämnet Isolationsprovning
Hej Bo, tack för svaret.

Ok, tack då var det som jag trodde då.
Vid nybyggen eller totalrehab hittar vi kanske 5-10 punkter där någon har kopplat fel, inte jättemycket på ett bygge med uppemot ett par tusen kopplingspunkter, och oftast så beror det på att person 1 har dragit kablarna och så har person 2 kopplat utan att veta hur person 1 har tänkt.
På små service jobb med kanske max 2 personer händer det nog aldrig.

Mvh Johan Jönsson

15 aug 2016 15:47 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Isolationsprovning
Så ni hittar sällan isolationsfel utan mer vanligt kopplingsfel. Det låter rimligt, och stärker tesen att det är bra att prova på olika sätt även om en enskild testmetod kanske ter sig omotiverad och orelevant. Här har ni hittat en sidoeffekt av isolationsmätning - att hitta rena kortslutningar pga felkoppling :)
Följande användare sa tack: Electrum

15 aug 2016 20:42 #5 av Johan Jönsson
Svar från Johan Jönsson i ämnet Isolationsprovning
Ja du har helt rätt, kanske fel av mig att benämna det isolationsprovning. Borde kanske komma på ett bättre namn för det... Jag får fundera på det en stund.

16 aug 2016 07:32 #6 av Torbjörn Forsman
Jag håller med om att det nog är mycket sällan man behöver oroa sig för högohmiga isolationsfel L-L eller L-N i en helt ny anläggning med modern materiel, då är det som sagt snarare felkopplingar som kan behöva upptäckas. Sådant var nog mer kritiskt förr i tiden, kanske i synnerhet under krigs- och materialbristtider med dålig kvalitet på isolermaterial mm.

Men ett fall då det verkligen är befogat att göra en isolationsmätning mellan spänningsförande ledare är om man har en anläggning som har utsatts för svåra överspänningar (t ex åska) eller andra onormala påfrestningar. Det är ju inte alls ovanligt att åsköverspänningar ger latenta isolationsfel som utvecklar sig med tiden till högre och högre läckströmmar, tills slutligen någon säkring löser ut eller någonting tar eld. Det finns ju statistik som visar att antalet elrelaterade bränder i ett område brukar öka kraftigt någon månad efter ett kraftigt åskväder, många av de latenta fel som orsakar sådana bränder skulle nog kunna spåras upp och oskadliggöras genom en meggning eller stötprov så snart som möjligt efter ovädret.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Reijo Eriksson

16 aug 2016 08:13 #7 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Isolationsprovning
Meggning kan även vara nödvändig mellan fasledarna om det är t.ex. en gammal servisledning.

Orsaken till denna olycka: www.fluxio.se/forum/olyckor-och-tillbud/29994.html
var kortslutning mellan två fasledare. När den tredje knivsäkringen (160 A) anbringades tändes en ljusbåge i kabelskåpet.

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Torbjörn Forsman

Sidan laddades på: 0.117 sekunder

Från Facebook-gruppen