problem med optofiber utsättning

11 aug 2016 17:27 #1 av nisse
Jag har ingen större erfranenhet av att söka och markera ut kablar i mark. nu håller jag på att märka ut en fiberkabel. jag använder mig av en leica digcat 550i och en sändare 100t.

Det problem jag har är att sök frekvensen går över till kraftledningen som ligger 1m om sidan, finns det något sätt så man får en säkrare utsättning.

Jag har anslutit sändaren med den röda klämman på kabeln i sökbandet och satt ner en jord pinne som den svarta klämman sitter på, ställer in på 33 frekvensen även provat på 8 frekvensen men får samma resultat att kraftkabeln fångar upp frekvenserna sändarn är inte i närheten av kraftkabeln.

Jag fundera på om man skulle köpa till en ringklämma (som en klämma som man kan sätta över rör eller kabel)och sätta över hela sökbandet skulle det kunna minska risken att frekvenserna går över till kraftledningen.

här ni andra råd att komma med?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2016 11:57 #2 av Mattias Lilliesköld
Gjorde en utsättning i förra veckan på en fiber som ligger i närheten av kraftkabel och visst hade vi överhörning till både kraft och värmekulvert men den mottagaren visade både djupet och gick att justera känsligheten på så det var e.g inga problem att urskilja fiberkabeln då kraft låg så pass mycket djupare.

Det instrumentet kunde även köra på 82kHz vilket ger mer exakt utsättning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.099 sekunder

Från Facebook-gruppen