Sökning av kabelfel i mark

08 aug 2011 19:39 #1 av Ola Sjöberg
Jag försöker hitta en bra (enkel) metod att spåra kabelfel i mark, är det någom som har erfarenhet av detta?

Jag använder en "signalspårare" från Amprobe som kanske inte riktigt klarar uppgiften.
Den har en sändare som kopplas i serie med kabeln och med returledning i marken och när man har en hel seriekrets så avger sändaren korta pulser som tas upp av mottagaren. På det viset kan man följa kabeln tills signalen tar slut och där bör felet vara. Om man gör detta från två håll och kommer till samma plats så bör man ha felet där och kan ringa efter grävaren!
Detta låter bra i teorin men det funkar sisådär.... Signalen blir ofta svag och signalen verkar sprida sig så att man inte får någon vettig avläsning tycker jag.

Innan man rusar och köper en svindyr sökutrustning som man använder sällan tänkte jag kolla om någon har en bättre metod på lager?

En sann historia från idag ang. skumma kabelfel:
En kund ringer och berättar att div. säkringar smäller på olika ställen i en anläggning och ingen vet varför.
Jag åker dit och kan inte begripa varför säkringar löser ut på flera olika ställen samtidigt.
Efter "lite" letande (se ovan) så finner jag en avgrävd kabel som ligger i ytan. Marken är torr och kabeln är inte helt kortsluten så säkringen håller ett tag. På något lustigt sätt så får man spänning tillbaka som löser ut säkringar på andra markkablar som kommer från samma serviscentral (samma jordpunkt).
Jag kan förstå att den höjda spänningen på jordskenan kan lösa ut en jorfelsbrytare men i detta fall var det 63A smältsäkringar! Snacka om backspänning, eller?
Undrar om man skulle föreslå ett lokalt jordtag?
// Ola Sjöberg :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2011 21:36 #2 av Tobias Karlsson
Stöttdon är det du är på jakt efter, fungerar ungefär som en kostängselmaskin dvs skickar ut ett par tusen volt som kortsluter på kabelfelet och ett ljud uppstår, då är det lätt att hitta felet (om det inte ligger väldigt djupt eller i rör...)
Enda kruxet är att de som säljs ligger runt 100kkr så det är inget man slentrian köper för ett fel precis =/
Ta kontakt med det lokala elverket istället, de har garanterat maskin och personal och blir bra mycket billigare att hyra in de för kabelfel.

Kabelfel som kan bete sig väldigt olika, bakspänningen blir oftast fin =)

/Linjemästare Karlsson

08 aug 2011 22:26 #3 av Friedrich Lossien
Om man har tur ibland så är det ren kortis från bägge hållen (isolationsmät från bägge hållen med minsta möjliga spänning). Om du i det fallet resistansmäter från båda hållen mellan ledarna det är överslag i så kan du räkna dig fram till ungefär var felet är. Exempel:

Från ände A av kabeln till fel: 1 Ohm
Från ände B av kabeln till fel: 2 Ohm

Detta resulterar i att felet finns ungefär efter 33% av kabelns längd från ände A räknat.

Detta förutsätter ju att man vet var kabeln ligger och hur lång den är. Det förutsätter även att omgivningstemperaturen på kabeln är jämn efter hela dess längd.

Är ingen exakt metod, men den ger en uppfattning om var felet ligger.
Annars är det som Tobias sa stötdon som gäller.

12 aug 2011 10:13 #4 av Ola Sjöberg
Stötdon har jag alltid önskat mig...(hoppas tomten läser detta)
Mitt lokala elverk har inget stötdon längre, de hyr in den ganska kända firman Mätbussen istället (en av deras bussar skulle man lägga ett skambud på!).
Jag ska kolla lite på pulsekometer för det funkar riktigt bra på telekablar och borde funka på kraftkablar också?
En pulsekometer tillsammans med sökutrustning borde kunna göra jobbet.

Jag var förresten ute och sökte kabelfel igår och lyckades pricka rakt på felet på en kabellängd om ca 150m, men då var det bra förutsättningar med blöt mark och inga andra kablar i närheten.

Fortsättning följer! // Ola Sjöberg

12 aug 2011 20:06 #5 av Tobias Karlsson
haha lägga skambud på en mätarbuss =) Du vet va de kostar eller? =)

Pulsekometer klarar nog av grejen om den kan ta "grova" kablar och inte bara telekabel?

/Linjemästare Karlsson

16 sep 2011 14:39 #6 av Bertil
Svar från Bertil i ämnet Sökning av kabelfel i mark
Tusen tack!

Jag fick hjälp av www.rios.se billig och snabbt

17 sep 2011 22:21 - 17 sep 2011 22:24 #7 av Tobias Karlsson
Vad var det du fick billigt? Stöttdon eller?

Och vad är billigt? Har du någon siffra att dela med dig av? Kan vara intressant!

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.127 sekunder

Från Facebook-gruppen