Standardvärde för förimpedans då man ej vet?

04 aug 2011 14:33 #1 av Pelle Svensson
Om man ska göra generella beräkningar i ELvis, eller beräkningar för en anläggning man ej kan besöka, finns det något generellt värde på förimpedans som "det brukar vara"? Tex Centrala stan = xxx mOhm, Ute i skogen = xxx mOhm.

Det står även i ELvis att man ska ange Kortslutningsström (Ik3) i kA. Är detta samma som Isc som man får då man mäter Zline i Eurotester?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 16:22 #2 av Ronnie Lidström
Förimpedans brukar normalt ligga mellan 200-400mOhm fast kan va upp åt 1000 om man är lite ute på vischan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 20:16 #3 av Jörgen
Zline mäter fas-nolla eller fas-fas. Ics är kortslutningsströmen du får vid mätningen.
Ik3 räknas fram genom att mäta fas-fas och sen ta Ics x (gånger) 1.15....har jag för mig iaf, rätta gärna om jag har fel :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 21:28 #4 av Mats Persson
Ja jag har också för mig att det var x 1,15 för att få Ik3...
Men nä du kan inte ta ett standard värde! Eller det det kan du ju göra om du kontrollmäter i efterhand! Men det är ju en chansning...
Men annars ett ganska enkelt sätt är att ta telefonen och ringa till nätägaren de är skyldiga att ge dig de uppgifterna, dock väldigt varierande hur bra de är på det.. EON är hopplösa medans lite mindre här runt omkring så får man det medans man väntar i telefonen...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 05:40 #5 av Christer Djerf
Från Ik2 (Fas-Fas) till Ik3 så är det mycket riktigt så att värdet ska multipliceras med en faktor på 1,15!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg