Någon som testad dessa kabelsökare?

22 sep 2015 07:17 - 22 sep 2015 07:22 #1 av Petter Johansson
Hej tänkte införskaffa mig en kabelsökare och funderar på någon av dessa två.
VOLTCRAFT LSG-10
www.conrad.se/Ledningss%f6kare-VOLTCRAFT..._AREA_260572_1119008
Laserliner CableTracer Pro
www.conrad.se/CableTracer-Pro-%28TX%2bRE..._AREA_260572_1119008
De ligger ju bra i pris om de fungerar som man önskar. Eller ska man satsa på Flukes eller IDEAL Electrical SureTrace, men de blir ju dyrare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2015 08:35 #2 av Torbjörn Forsman
Jag har ibland använt en transistorradio med inbyggd ferritantenn för mellanvåg som kabelsökare. Förutsättningen är att kabeln är spänningsförande, gärna även strömförande, och ansluten till ett inte perfekt störningsfritt elnät. Ställ radion på mellanvåg (AM) och svep av området med den, där det brummar mest är man mitt för kabeln, om man sedan vrider och vänder på radion kan man avgöra kabelns riktning ganska noga, det brummar som regel mest då ferritstaven hålls tvärs mot kabelns längdriktning.
Möjligen kan denna metod vara lite svår i miljöer där det finns mycket störningar på mellanvåg "överallt" i luften, och det kan också vara svårt om det är en kabel med icke strömförande skärm (t ex EKKJ i TN-S -system).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

22 sep 2015 19:49 #3 av Tommy
www.fluxio.se/forum/fordon-verktyg-maski...nikprylar/23756.html

Det blev en SureTrace för mig och det ångrar jag inte en sekund, är väl lite sisådär att leta efter kablar som är dolda i väggar men det ger en bra fingervisning.
Ska du hitta vilken säkring som är till ett uttag är den klockren, har sparat många kilometers gång mellan uttag och central tack vare den!

Sidan laddades på: 0.108 sekunder