Fyndade en kabelrulle. :)

13 dec 2014 19:12 - 13 dec 2014 19:32 #1 av Electrum
Jag slank in på Röda korset häromdagen.
Och kolla vilken söt liten sak jag fann där: :)

Och kostade nästan inget, gud att folk gör sig av med sånt där :huh:
Självklart köp. B)

Men väl hemma så blev jag lite besviken, den passade ju ingenstans !! :blink:

Måste vara någon amerikansk standard eller så.

Typiskt sådana där 120V-junkies .:angry:

Fortsättning följer

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 20:05 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Fyndade en kabelrulle. :)
Jaja, lite besviken måste jag ju ändå öppna den, jag ser ju inte mindre än tre olika skruvar som verkar roliga att skruva på.
Jag kan väl alltid hoppas på att det finns en massa ädelmetaller däri eller topphemlig militär elektronik att sälja till Nordkorea. Något som kan rädda min stora investering.

Nja det såg magert ut.
Jag river ur allt krafs istället ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Bilagor:

13 dec 2014 21:05 #3 av Electrum
Jag fick lust att fylla på med nytt vettigt (icke amerikansk) innehåll.
Kanske lite färgglad FK passar bra:

Men sen när jag tänkte snygga till det lite med originallocket så inser jag att det saknas något att skruva i:

Så det blir att rensa den där prylen som satt mitt i härligheten från billiga ädelmetaller och återställa till lite närmare originalutförande.

Nu går locket att skruva på.

Bilagor:

13 dec 2014 21:14 - 13 dec 2014 21:15 #4 av Electrum
Som kronan på verket tänkte jag dekorera med lite röda partiklar:

Från kjell.com.
Fy på dig Kjelle, detta lilla krafs kostade mycket mer än den jättefina snusdosan från Röda korset, hela 38 sekiner blev jag luggad på där :S

Men skruv och lödbart var det i alla fall, det var väl huvudsaken.
Och jag blev också tvungen att vrida runt flata 5,5mm mejseln i hålet i locket några varv för att få in labhylsan.

Och det färdiga slutresultat, en knapp timme efter jag börjat skruva sönder. Fast dottern hjälpte ju till :kiss: , tur det annars hade det tagit hela helgen. :rulla:

Bilagor:
Följande användare sa tack: Jonas Dicksson

13 dec 2014 21:33 #5 av Bo Siltberg
Har faktiskt haft denna fundering. Hur lång FK fick du plats med?

14 dec 2014 08:02 #6 av Electrum
Ja det här blev alltså ett tillbehör för att hålla ordning på den långa sladden för kontinuitetsmätningar.
Om nu någon undrar.

Jag har grunnat en liten tid på detta "problem", där kravet har varit att det ska vara en ganska liten och nätt pryl. Ty om den alltid blir kvar i bilen så tenderar jag att mer sällan mäta.

Biltema har långa måttband med upprullning, som också ev skulle kunna vara ett alternativ att slakta och bygga om.
Nu såg jag att biltema har börjat krångla med att gömma sina bilder bakom någon server som svarar på bildanrop, så att länka bilder är omöjligt. Då surar jag tillbaka från mitt håll med inte ge BT någon reklam med vare sig länkar eller bilder här. :dry:

Bo, 10 meter lyckades jag få in med skohorn och milt våld.
Jag hade målet 15 meter, och 10 meter som min-krav.
Nu är det så knökfullt i upprullaren att det går redigt trögt att veva ut de första varven, såhär kan jag inte ha det. :S
Så jag ska testa att linda in 1mm2 RK, som har 15% mindre ytterdiameter.

Att resistansen går upp från 0,12 ohm till 0,17 ohm går ju att leva med, felet kan och bör räknas bort oavsett vilken kabel som används.

En annan kommande förbättring kan vara att ordna så jag rulla upp med en liten pinne, helst roterande, då det går lite långsamt som det nu är.

14 dec 2014 10:12 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fyndade en kabelrulle. :)
Bara var vaksam när någon slänger en kabelvinda som de har råkat köra sönder sladden på.

en 10-15m förlängsningssladd är så pass liten så gör man om samma procedur så får man ju rum med oändligt mycket mer kabel och som går snabbt att rulla ut och in igen.

42

15 dec 2014 20:19 - 15 dec 2014 20:26 #8 av Ronnie Lidström
Jag är så tråkig jag att jag köper färdiga prylar.

Köpte nyss denna som verkar smidig och bra. Har inte hunnit testa den än dock

>> Kabelrulle Elma X-Reel E: 4210539

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.305 sekunder

Från Facebook-gruppen