Inställningsvärden Micrologic 5.2e

11 dec 2014 07:14 #1 av Molly
Hej.

Har problem med effektbrytare med micrologic 5.2e installerade i sig. Har hänt att de frånkopplar (se bild) av någon anledning. Har försökt läsa mig till vad det kan bero på, och vad bilden visar så skulle det vara överlast Ir ?

Finns ingen känd dokumentation om vad anläggningen är beräknad för och vad de olika värdena ska vara.
Kan jag vara på rätt spår om jag tror att kortslutningsströmmen är felaktig inställd?

Har mätt upp Zline med 0.41 Ohm och 589A vilket ska vara kortslutningsströmmen?
Enligt programmet har jag ett inställt värde på kortslutningsströmmen (magnetiska) @ 60A? och överlastskyddet (termiska) @ 40?

Kan min teori stämma då effektbrytaren löser ut före dvärgbrytarna vilket är i de flesta fallen är installerade C13/C16 vilket har kortslutningsström på ca: 130/160A ?

Mvh.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2014 08:39 #2 av Mikael Malmgren
Hej

Jag får kurvorna att se ut så här.

Svarta är säkringar och röd är effektbrytaren, om jag nu har fattat inställning karakteristik rätt. :unsure:
Skulle tyda på att oselektiva utlösningar inte är en omöjlighet.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:

20 aug 2015 09:36 #3 av Evald Eriksson
Brytare med utlösarblock Micrologic 5.2 kan inte användas i huvudledningar om man vill ha selektivitet i anläggningen. Anledningen är att I-steget inte går att tidsfördröja eller ställa av. Byt till Micrologic 5.0 eller ABB:s brytare med utlösarblock Sace

NETKOLL Evald Eriksson
Nätberäkningsverktyget från Evalds Programutveckling Telefon: 0413-10491
www.netkoll.com - www.netkollforum.com Mobil: 070-58 132 29

Sidan laddades på: 0.163 sekunder