Övergångsmotstånd

04 dec 2014 17:31 #1 av Timmy
Hej
Ska vara med och installera mjölrobotar, innan anläggningen tas i drift ska ett intyg utfärdas på att övergågsmotståndet mot jord ej överstiger 10 ohm.
Vid central A sitter en pus-plint. Därifrån går en stigare och en rk till central B, även där sitter en pus-plint.
Från Central B matas roboten och även en extra jordning från pus B till roboten.

Hur ska jag mäta övergångsmotståndet?,och med vad ska jag mäta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2014 18:35 #2 av Slugge

04 dec 2014 19:33 #3 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Övergångsmotstånd
Har läst tråden men vet inte om jag fattar..
Om jag skulle ohm mäta mellan roboten och pus borde jag hamna när 0 eftersom all sitter ihop med rör o dylikt.
Eller är det en fuktionsjord som jag har dragit ut för störningar mm..

Visst kan jag trycka ner några spett utanför ladugården och en tråd i roboten och jordtagsmäta, men är det så dom
menar tror ni?

04 dec 2014 21:47 #4 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Övergångsmotstånd
Skulle tänka mig att dom inte menar mot jord som i jordtag utan som du är inne på mot elsystemets PE eller PEN. I ditt fall väl då PE om det är mjölkningsrobot och femledarsystem inom lantbruk. Och för att göra mätningen lite mer vederhäftig kan du ju mäta mellan maskindelarna och en PE så tidigt i kedjan som möjligt dvs inte direkt mot matande centrals PE eller PU. Och rimligtvis får du inte några problem med mätvärdet 10 ohm då.

05 dec 2014 10:12 #5 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Övergångsmotstånd
Vi har gjort många ladugårdar men aldrig stött på någon som vill ha jordningen dokumenterad

Projektledare el, styr och automation

05 dec 2014 12:49 #6 av Mikael Malmgren
Jag tänker ju direkt att du skall mäta med en brygga mot jord för det är det jag normalt menar med övergångsmotstånd mot jord, men det är väl för att jag är så insnöad på hsp-anläggningar.

Vem ställer kravet?
Kan man inte tänka sig att fråga denne vad denne menar så att ni båda är överens?

Här kan vi bara gissa vad det kan tänkas vara.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

05 dec 2014 16:00 #7 av Timmy
Det är Lely tillverkaren/leverantören av mjölkroboten som kräver detta intyg för att garantin ska gälla. Dom rekomenderar även att men mäter upp motståndet 1 gång / år.
Visst kan man fråga leverantören, det får väl bli en uppgift för nästa vecka..

05 dec 2014 16:57 #8 av Mikael Malmgren
Då hade jag definitivt frågat tillverkaren vad de menar, om det dessutom är grund för garanti.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

08 dec 2014 19:47 #9 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Övergångsmotstånd
Skulle vara intressant om du Timmy kunde komma igen med någon motivering till mätningen och värdet. Jag håller med Mikael om att ordet övergångsmotstånd direkt leder tankarna till jordtag etc men det blir ungefär lika orimligt att mäta som PE till stomme mm.

08 dec 2014 21:03 #10 av Timmy
Jag har ringt upp dom i idag, men han kunde inte redogöra riktigt för vad dom menade, Det vi kom fram till var att man skulle mäta från PUS skenan mot ? och inte med en vanlig multimeter...
Men Han skulle ringa upp, så jag skriver här när jag vet mera.

10 dec 2014 18:47 #11 av Timmy
Det som skall göras är att roboten och styrenheter mm ska jordas med en egen rk från samma pus-plint. någon form av funktionsjord borde väl det bli? eftersom allt annat redan jordas med ordinarie PUS system

Sedan skall man mäta upp att man har lyckats med detta med en MEGGER.!?
Detta fattar jag inte, min megger visar 0 ifall jag mäter något så lågohmigt.
Provade på en elpatron som ska vara 50 ohm, men med meggern mellan polerna visar den =0 ohm.

Så vad tror ni man skall mäta med, eller går det att få ett mätresultat med en megger?

10 dec 2014 19:17 - 10 dec 2014 19:17 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Övergångsmotstånd
Låter som om det menas att mäta kontinuitet, och gärna då med 200mA mätström.

Det finns meggers som har den funktionen inbyggd.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.154 sekunder

Från Facebook-gruppen