uppfylls utlösningsvillkoret?

27 feb 2013 15:35 #1 av Mattias
Hej.

jag har mätt utlösningsvillkoret i änden på en grupp i en gatubelysningsanläggning.

följande resultat fick jag med Eurotest: Z= 3,2ohm, Ik= 76A, R= 3,2 ohm, X1 = 0,41

gruppen säkras av med 16A diazedsäkring som får ha utlösningstiden 5s.

känner mig dum som frågar, men är detta ok? enligt vad jag hört/lärt mig så ska jag gå efter impedansen Z som max får vara 2,36ohm. alltså är detta inte ok med 16A säkring. stämmer detta?

/mattias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 feb 2013 16:05 #2 av Bo Siltberg
En 16 A diazed kräver 65 A för 5 s utlösning.
Ditt uppmätta värde på 76 A gäller för de förhållanden som finns vid mättidpunkten. För att ta hänsyn till spänningsvariationer i nätet och varma ledare ska strömmen minskas med en faktor 1.5. Då går det plötsligt dåligt.

Om du däremot kan visa på att kabeln aldrig kommer att bli varm så kan du endast dra av spänningsfaktorn på 0.85, vilket ger 76 *0.85 = 65 A :)

Men om man får göra så törs jag inte säga säkert... Det ligger ju precis på gränsen så jag skulle inte dimensionera så från början. Men nu handlar det om en gammal befintlig belysningslinje?

27 feb 2013 16:27 #3 av Mattias
Japp stämmer. Anläggningen är gammal. Skulle bara mäta villkoret på den.

27 feb 2013 16:35 #4 av Mattias
Men betyder det du skrev att jag inte alls tar hänsyn till impedansen i detta läget?

27 feb 2013 17:42 #5 av Bo Siltberg
*Uppmätt* impedans eller ström ger samma svar på om det går eller inte. 2.36 ohm hade du tydligen *räknat* fram på något sätt, för värdet stämmer bra med de marginaler man ska räkna med.

28 feb 2013 11:31 #6 av Mattias
tack för svaret. 2,36 hade jag fått från en kollega som hade en tabell han sa att jag skulle gå efter.

men stämmer 16A säkring får vara max 2,36ohm och då också 98A. då med 1,5 tillagt på tabellen.

alternativt att jag räknar av 0,67 från mitt värde på eurotestern och går enligt tabell som visar Max 65A för 16A säkring.

Sidan laddades på: 0.095 sekunder