Jordtagsmätning för reservkraft

22 jan 2013 22:31 #1 av Henrik Eriksson
Hittade inte riktigt alla svar i tidigare trådar.
Jag ska förbereda en ny villa för reservkraft. Vi har slagit ner några spett och utmed en kopparlina.
Stolpen med transformatorn står i anslutning till tomten (ligger på landet). Om jag mäter mot jordlinan som går upp i transformatorn mot min kopparlina vid huset så borde jag få bästa möjliga svar om jag har ett bra jordtag eller ej, eller tänker jag fel?
Har igen jordtagsmätning på min eurotester så tänkte göra en vanlig kontinuitetsmätning.

Sen gällande reservkraftsinkopplingen. Finns det något bra protokoll att föra ner lite data i som senare ska lämnas in till nätägare? Om någon har kopplat in samt skött pappers delen med nätbolaget (EON i mitt fall) får ni gärna skriva lite hur ni gick till väga. Kopplat själva reservomkopplaren gjorde man ju en del efter gudrun stormen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2013 11:02 #2 av Tobias Karlsson
Du bör få ett bra jordvärde från trafon, men det är inget som du kan "lita" på, det jordvärdet kan vara dåligt.

/Linjemästare Karlsson

23 jan 2013 13:10 #3 av Johannes Hammarstedt
Hur ska du mäta mot jordtaget?
Vilken information hade du tänkt få som indikerar huruvida ditt jordtag är bra eller dåligt?

Behörighet AB

23 jan 2013 14:02 - 23 jan 2013 15:14 #4 av Marcus Lundström
Här kanske du hittar svar på din fråga:
www.speedyshare.com/frRCt/Jordtag.rar

23 jan 2013 18:43 #5 av Henrik Eriksson

Johannes Hammarstedt skrev: Hur ska du mäta mot jordtaget?
Vilken information hade du tänkt få som indikerar huruvida ditt jordtag är bra eller dåligt?

Min tanke var att gör en kontinuitetsmätning mot trafons jord och då få något Ohmvärde för att få en vink av om det var bra jord i min lina. Men då det inte kan garanteras vara en bra jordpunkt faller min teori.
Senare kräves det att jag gör en riktig jordtagsprovning för att lämna in till EON, ska försöka låna en mätare men har svårt att få ner jordspett att mäta mot då det är hårt i marken nu vintertid. Därav min tanke här ovan.

Tack för filen.

23 jan 2013 18:52 #6 av Christer Djerf
Gör du en kontinuitetsmätning mot trafojord och ditt jordtag när de inte är ihopkopplade bör du få en fingervisning.
Arean på marken mellan jordtagen är ju i princip oändligt stor, därav bör markresistansen bli ganska låg om du har bra jordtag på bägge ställena.
Denna mätning är ju dock inte standardiserad och det är väl tveksamt om den kan användas för någon form av intyg.

23 jan 2013 19:34 #7 av Johannes Hammarstedt

Henrik Eriksson skrev:

Johannes Hammarstedt skrev: Hur ska du mäta mot jordtaget?

Min tanke var att gör en kontinuitetsmätning mot trafons jord och då få något Ohmvärde för att få en vink av om det var bra jord i min lina. Men då det inte kan garanteras vara en bra jordpunkt faller min teori.
Senare kräves det att jag gör en riktig jordtagsprovning för att lämna in till EON, ska försöka låna en mätare men har svårt att få ner jordspett att mäta mot då det är hårt i marken nu vintertid. Därav min tanke här ovan.

Tack för filen.

Finns inget som kan garanteras tyvärr.
Det värde du får fram har du ingen användning för skulle jag vilja påstå annat än att du får reda på markresistiviteten men du vet inte vilket av jordtagen som är bra/dåligt.
Nä låna du ett instrument som du är inne på och gör en riktig mätning när backen tillåter.
Glöm inte notera kompassrikting för hjälpspetten, årstid, väderlek etc så du har nåt att jämföra med när väl jordtaget skall kontrolleras nästa gång.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

23 jan 2013 20:37 #8 av Henrik Eriksson
ok, då vet jag.
Tack för tipsen med hjälpspetten.

Sidan laddades på: 0.115 sekunder